با نزدیک شدن به مهلت خروج نیروهای امریکایی، جو بایدن رییس جمهور امریکا در افغانستان با گزینه های سختی روبرو است. جو بایدن در مورد تمدید مهلت اول ماه می که سال گذشته توسط سلف خود ، دونالد ترمپ، با گروه طالبان برای خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان تعیین شده بود، ابراز نارضایتی کرد. […]

با نزدیک شدن به مهلت خروج نیروهای امریکایی، جو بایدن رییس جمهور امریکا در افغانستان با گزینه های سختی روبرو است. جو بایدن در مورد تمدید مهلت اول ماه می که سال گذشته توسط سلف خود ، دونالد ترمپ، با گروه طالبان برای خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان تعیین شده بود، ابراز نارضایتی کرد.

رییس جمهور بایدن در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود گفت، عملی کردن مهلت اول ماه می دشوار خواهد بود. رییس جمهور پشین امریکا در توافق با سران گروه طالبان توافق کرده بوده که تا اول ماه می امسال تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند.

این اولین پاسخ مستقیم دولت به مسئله عقب نشینی بود، اما بدون ارائه جدول زمانی دقیق در مورد زمان پایان یافتن حضور نظامی ایالات متحده در این کشور جنگ زده. اظهارات بایدن چهار روز پس از ملاقات لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کابل صورت گرفت، پس از آنکه او به خبرنگاران گفت که ایالات متحده می خواهد پایان مسئولانه ای برای طولانی ترین جنگ خود ببیند.

در حالی که بایدن با تصمیم خروج نیروها دست به گریبان است، گروه طالبان درباره عواقب ناگوار در صورت عدم پایبندی امریکا به برنامه خروج هشدار داده اند. با توجه به پیشنهاد ایالات متحده برای تشکیل دولت انتقالی، رئیس جمهور غنی بار دیگر تاکید کرد که انتخابات عمومی تنها راه انتقال قدرت در این کشور است.

عتیق الله امرخیل تحلیلگر سیاسی افغانستان با بیان اینکه این گروه از سربازان امریکایی خواسته تا آنجا را ترک کنند گفت: ” گروه طالبان به هیچ وجه قصد مذاکره با دولت را ندارند.

تحلیلگران افغان و افسران ارشد آمریکایی بر این باورند که دولت افغانستان نیاز به حمایت شدید آمریکا دارد. جنرال ارتش امریکا ریچارد کلارک رئیس فرماندهی عملیات ویژه امریکا به روز پنجشنبه به سنای امریکا گفت که در صورت خروج نیروهای امریکایی، نیروهای دولت افغانستان مورد هجوم طالبان قرار خواهند گرفت. بنابراین جای تعجب نیست که دولت بایدن مهلت خروج نیروها را تمدید کند. ایالات متحده بدنبال حفظ استخبارات و حضور نظامی در افغانستان است تا از منافع خود در این منطقه محافظت کند.

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : سفیر نیوز