جواهرات اهدایی عربستان سعودی به همسر رئیس جمهوری وقت برزیل جنجال زیادی در این کشور ایجاد کرده است. به نقل از خبر گزاری فرانسه،‌ “ژاییرو بولسونارو” رئیس جمهوری سابق برزیل انجام هر گونه اقدام “غیرقانونی” در ماجرای دریافت هدیه جواهرات عربستان سعودی را رد کرد. رسانه های برزیل می‌گویند بولسونارو در زمان ریاست جمهوری خود […]

جواهرات اهدایی عربستان سعودی به همسر رئیس جمهوری وقت برزیل جنجال زیادی در این کشور ایجاد کرده است. به نقل از خبر گزاری فرانسه،‌ “ژاییرو بولسونارو” رئیس جمهوری سابق برزیل انجام هر گونه اقدام “غیرقانونی” در ماجرای دریافت هدیه جواهرات عربستان سعودی را رد کرد.

رسانه های برزیل می‌گویند بولسونارو در زمان ریاست جمهوری خود تلاش کرد جواهرات اهدایی پادشاه عربستان سعودی را به صورت غیرقانونی و مخفیانه وارد برزیل کند. این اتفاق مربوط به سال 2021 است.

روزنامه برزیلی “او استادو دی ساو پاولو” نوشت: هیات وابسته به دولت در دوره ریاست جمهوری بولسونارو در اکتبر سال 2021 تلاش کرد جواهرات هدیه شده از سوی عربستان سعودی را بدون اعلام به گمرک، وارد کشور کند.

این جواهرات به قیمت 3.2 میلیون دالر هدیه ای از طرف دولت عربستان سعودی به همسر رئیس جمهور وقت برزیل یعنی میشل بولسونارو است.

درباره جزئیات این اتفاق آمده است: به هنگام بازرسی در میدان هوایی ساوپوولو (پایتخت برزیل) نیروهای گمرک مجموعه ای جواهرات را کشف کردند که شامل گردنبند، انگشتر،‌ ساعت مچی زنانه و یک جفت گوشواره بود. جواهرات در کیف مشاور وزیر معادن و انرژی برزیل و هنگام بازگشت او از سفر رسمی به خاورمیانه کشف شد.

قانون برزیل می گوید مسافران به هنگام ورود به کشور باید کالای همراه خود را که بیش از هزار دالر قیمت دارد را اعلام کنند و عوارض آن را بپردازند.

از زمان کشف این جواهرات در میدان هوایی تاکنون، گمرک آنها را نزد خود حفظ کرده است. اگر این جواهرات به عنوان هدیه رسمی به دولت برزیل اعلام شود در این صورت جواهرات متعلق به دولت این کشور خواهد بود.

بولسونارو که خود در امریکا به سر می برد در مصاحبه با سی ان ان گفت من متهم به دریافت هدیه ای هستم که نه آن را خواسته ام و نه آن را به دست آورده ام. وی تاکید کرد که قیمت این جواهرات را نمی داند و این جواهرات متعلق به خزانه ریاست جمهوری هم نیست.

وزیر دادگستری برزیل (فلافیو دینو) هم گفت از پولیس فدرال می خواهد تحقیق درباره این جواهرات را آغاز کند. او توییت کرد: جزئیات اتفاقات مرتبط با جواهرات که می تواند اتهامات مختلف از جمله قاچاق، اختلاس، پولشویی را رقم بزند به پلیس ارائه می شود.

این روزنامه برزیلی اضافه کرد دولت بولسونارو بارها تلاش کرد این جواهرات را از گمرگ پس بگیرد. بولسونارو، رئیس جمهور راست افراطی سابق برزیل به دلیل برخی از نگرش ها و اعمال خود با لقب “ترامپ برزیل” معروف شده بود.

  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر