تصاویر منتشر شده از شارژ الکتریکی توپ‌های جام جهانی قطر پیش از هر بازی، جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی اینترنت به راه انداخت و به سوژه‌ داغی برای تماشاگران تبدیل شد. تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد توپ‌های هوشمند جام جهانی قطر که «الرحله» نام دارد، قبل از هر بازی باید روی […]

تصاویر منتشر شده از شارژ الکتریکی توپ‌های جام جهانی قطر پیش از هر بازی، جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی اینترنت به راه انداخت و به سوژه‌ داغی برای تماشاگران تبدیل شد.

تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد توپ‌های هوشمند جام جهانی قطر که «الرحله» نام دارد، قبل از هر بازی باید روی پایه‌ای مخصوص شارژ شود. توپ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بسیار خاص است و توسط شرکت آدیداس که چند سالی است یکی از حامیان مالی فدراسیون بین‌المللی فوتبال است طراحی شد.

به دلیل هشمند بودن توپ‌های جام جهانی که در تولیدی آدیداس و با کمک شرکتهای توسعه‌دهنده تکنولوژی ساخته می‌شود، مسئولان برگزاری هر دیدار توپ‌ها را قبل از آغاز مسابقه به برق می‌زنند تا شارژ شوند. این توپ هوشمند قابلیت‌های زیادی دارد؛ این توپ خود تشخیص می‌دهد که از خط آفساید یا دروازه عبور کرده و می‌تواند به صورت مستقیم به داور آلارم دهد.

نباید فناوری نیمه خودکار بیرونی که دارای عنصری برای تشخیص آفساید است را فراموش کنیم، این فناوری بیش از ۵۰۰ بار در هر ثانیه داده‌ها را به اتاق داور ویدیویی می‌فرستد تا به طور دقیق بتوان محل ضربه به را تشخیص داد. فیفا به کمک همین سنسورها، گل اول پرتغال در دیدار مقابل اروگوئه را به نام برونو فرناندز ثبت کرد، چرا که سنسورها علائمی از وارد شدن ضربه به توپ توسط کریستیانو رونالدو را تایید نکردند.

حسگرِ ۱۴ گرمی موجود در این توپ با هر بار شارژ برای ۶ ساعت قابل استفاده است و به داور در تشخیص آفساید و دیگر صحنه‌های مشکوک کمک می‌کند. البته این توپ‌ها قبل از هر مسابقه باید در شارژرهای الکترونیکی شارژ شوند و برای طول ۹۰ دقیقه شارژ داشته باشند. این توپ جذاب هم دارای یک باتری داخلی است که به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود.

  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر