جو بایدن رییس جمهور امریکا گفته است اقدام ایران در غنی سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است و کمکی به پرونده هسته ای نمی‌کند. جو بایدن، رییس جمهوری امریکا، در نشست خبری مشترک با نخست وزیر جاپان با بیان اینکه «هنوز برای اظهارنظر درباره نتایج مذاکرات هسته ای زود است»، گفت که اقدام ایران در […]

جو بایدن رییس جمهور امریکا گفته است اقدام ایران در غنی سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است و کمکی به پرونده هسته ای نمی‌کند. جو بایدن، رییس جمهوری امریکا، در نشست خبری مشترک با نخست وزیر جاپان با بیان اینکه «هنوز برای اظهارنظر درباره نتایج مذاکرات هسته ای زود است»، گفت که اقدام ایران در غنی سازی۶۰ درصدی اورانیوم به پرونده هسته ای این کشور کمکی نمی کند.

رییس جمهوری امریکا عصر جمعه در کنفرانس رسانه ای مشترک خود با نخست وزیر جاپان، گفت: «ما از حرف ایران که گفته می خواهد اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد غنی سازی کند، نه حمایت می کنیم و نه از نظر ما کمکی به حل مساله می کند.» .

بایدن غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران را «خلاف توافق» هسته ای خواند و در عین حال افزود که «ما خرسندیم که ایران پذیرفته مذاکرات غیر مستقیم با ما و شرکایمان را درباره اینکه چگونه پیش برویم و چه کاری لازم است که بتوانیم به برجام برگردیم بدون اینکه امتیازاتی را که نمی خواهیم بدهیم ، ادامه دهد.

بایدن همچنین با تاکید براینکه «اصلا از نظر من ما نباید از برجام خارج می شدیم و بنابراین مذاکره در جریان است»، درباره نتایج دو دور مذاکرات در وین، گفت: «فکر می کنم هنوز برای قضاوت درباره نتیجه نهایی این مذاکرات زود است، زیرا طرفین هنوز در حال مذاکره هستند.

اتحادیه اروپا مسئولیت رهبری مذاکرات احیای برجام در وین را برعهده دارد. هدف دور دوم این مذاکرات که روز پنجشنبه در وین آغاز شد لغو تحریم هایی است که بعد از خروج امریکا بر ایران اعمال شد. در مقابل تهران باید به پایبندی کامل به برجام برگردد. همزمان، پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران اینترنشنال گفت که مذاکرات وین بین ایران و قدرت های جهانی در سطح کارشناسان و بر سر مسائل فنی ادامه دارد.

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : سفیر نیوز