مقامات در شورای امنیت ملی گفته است پس از عقب نشینی نیروهای خارجی، تهدید تروریسم در افغانستان وجود خواهد داشت و تهدید آن در خارج از مرزهای کشور احساس می شود. حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، آن‌ها گفت‌وگوها را با امریکا و ناتو بر سر این تهدیدها و سایر مسایل نامشخص دیگر، آغاز […]

مقامات در شورای امنیت ملی گفته است پس از عقب نشینی نیروهای خارجی، تهدید تروریسم در افغانستان وجود خواهد داشت و تهدید آن در خارج از مرزهای کشور احساس می شود.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، آن‌ها گفت‌وگوها را با امریکا و ناتو بر سر این تهدیدها و سایر مسایل نامشخص دیگر، آغاز خواهند کرد.

آقای محب در گفتگوی آنلاین موسوم به گفتگوی ریزینا دیالوگ که وزیران خارجه ایران و هند نیز در آن حضور داشتند عنوان داشت که تعدادی از موضوعات از جمله موجودیت دهشت افگنان بین المللی بی پاسخ باقی مانده اند.

او افزود: “ما در وضعیت نامعلوم قرار داریم. بسیاری مسایل نامشخص اند. جزئیات مسایل در نتیجهٔ مذاکراتی معلوم می‌شود که ما با ایالات متحده و ناتو خواهیم داشت. اینکه ما برای یک انتقال سهولت‌ها ایجاد کنیم، باید مشخص شود که از نیروهای امنیتی و دفاعی چگونه حمایت می‌شود؟ روند انتقال چگونه صورت می‌گیرد؟ و بعدی آن روابط، چگونه خواهد بود؟”

در این حال، محمد اشرف غنی رییس جمهوری روز جمعه در جریان صحبت با وزیر خارجه اسپانیا هم گفت که با امریکا داخل یک فصل جدید روابط شده.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای از محمد اشرف غنی رییس جمهور نقل قول کرده است.
رئیس جمهور غنی گفته که آن‌ها در حال حاضر با امریکا و ناتو بر سر جدول زمانی خروج نیروها و اینکه کدام تأسیسات و وسایل را به نیروهای افغان باقی می‌مانند، داخل گفت‌وگو می‌شوند.

رییس جمهور غنی همچنان گفت که نتایج خروج نیروهای امریکایی باید سنجیده شود. به گفتهٔ او، کشورهای همسایه به ویژه پاکستان هم باید در باره فیصله هایش دقیق باشد.

در این میان، اس جی شنکر وزیر خارجه هند در نشست آنلاین ریزینا دیالوگ که به ابتکار کشورش برگزار شده بود، بدون اینکه از کدام کشوری نام بگیرد، گفت که همسایه های افغانستان با این کشور صادق نیستند و باید بگذارند تا در افغانستان صلح تامین شود.

  • منبع خبر : سفیر نیوز