در میان روابط رو به رشد چین و پاکستان، کشف گروه جاسوسی چین در افغانستان سوالات زیادی را ایجاد می کند. چنین سوالاتی سازمان سیاسی در افغانستان را که بر وضعیت امنیتی این کشور تاثیر می گذارد تهدید می کند. طبق بررسی‌ها، دو نفر از اعضای این گروه جاسوسی ده نفره، مستقیما با شبکه حقانی […]

در میان روابط رو به رشد چین و پاکستان، کشف گروه جاسوسی چین در افغانستان سوالات زیادی را ایجاد می کند. چنین سوالاتی سازمان سیاسی در افغانستان را که بر وضعیت امنیتی این کشور تاثیر می گذارد تهدید می کند.

طبق بررسی‌ها، دو نفر از اعضای این گروه جاسوسی ده نفره، مستقیما با شبکه حقانی در ارتباط بوده اند. شبکه ای که با نهاد استخباراتی پاکستان در تماس است. جای تعجب است که دولت افغانستان در ابتدا دستگیری این تیم جاسوسی را انکار کرده و پس از ۲۳ روز بازداشت، آن‌ها بدون هیچ‌گونه اتهام یا پرونده جنایی آزاد شدند و با طیاره مخصوص چارتر شده به چین بازگشتند.
مشارکت چینی‌ها با پاکستان برای جمع آوری اطلاعات برای کمک به شبکه تروریستی حقانی برای صدمه زدن به منافع هند و افغانستان از طریق همکاری جمعی یک احتمال قوی است.
بعلاوه، یک انبار بزرگ اسلحه و مواد مخدر از جاسوسان دستگیر شده چینی کشف شد. یک سوال میلیون دالری وجود دارد که چه کسی اسلحه و کالاهای قاچاق را به آنها تحویل داده است؟ می توان تصور کرد که آن‌ها از طریق اجنسی استخباراتی پاکستان طراح حملات تروریستی باشند.
اکنون که جاسوسان بی صدا دور شده اند و هیچ بازجویی مناسبی انجام نشده است، اهداف واقعی پر رمز و راز باقی مانده است. به احتمال زیاد، آن‌ها با هماهنگی نهادهای پاکستانی ممکن است از قبل نقشه عملیاتی تهاجمی را برنامه ریزی کرده یا پشت سر گذاشته باشند. ردپای چینی ها در افغانستان، نظارت جدی بر فعالیت های پاکستان در افغانستان را می طلبد.

حدود یک ماه پیش رسانه‌های افغانستان از بازداشت حدود ۱۰ جاسوس چینی در شهر کابل خبرداده‌اند. این جاسوسان توسط نیروهای امنیتی افغانستان بازداشت‌ شده‌اند. از این افراد سلاح، مهمات و مواد انفجاری نیز به‌ دست ‌آمده است.

چند روز قبل تعدادی از رسانه‌های داخلی گزارش دادند که در پی درز اطلاعات محرمانه، مشخصات نزدیک به دو میلیون نفر از اعضای کادر حزب کمونیست چین افشا شده است. این مسئله باعث شد تا هویت تعدادی از جاسوسان چینی نیز افشا شود. دولت افغانستان نیز به سرعت این افراد را در کابل بازداشت کرد.

یک رسانه هندی در مورد بازداشت این افراد نوشته است که دولت افغانستان در جریان بازداشت جاسوسان چینی قرار گرفته و امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری و رئیس امنیت ملی افغانستان، مسئول بررسی مسئله شده‌ است. به نقل از این رسانه هندی، آقای صالح از دولت چین خواسته است تا از دولت افغانستان بابت فرستادن این جاسوس‌ها عذرخواهی کند.

https://www.wionews.com/opinions-blogs/active-presence-of-chinese-intelligence-in-afghanistan-356208

  • منبع خبر : ویون