به دنبال تصرف کابل توسط طالبان ، صدها خبرنگار و خانواده‌های آنها که عملا مصروف کار خبر رسانی بودند، در افغانستان گیر مانده اند و راهی برای نجات ندارند، در حالیکه بجای خبرنگاران با سو استفاده از عنوان خبرنگاری، هزاران تن خود را به کشورهای امن رسانده اند. در آخرین مورد شرکت هوای کام ایر […]

به دنبال تصرف کابل توسط طالبان ، صدها خبرنگار و خانواده‌های آنها که عملا مصروف کار خبر رسانی بودند، در افغانستان گیر مانده اند و راهی برای نجات ندارند، در حالیکه بجای خبرنگاران با سو استفاده از عنوان خبرنگاری، هزاران تن خود را به کشورهای امن رسانده اند. در آخرین مورد شرکت هوای کام ایر در یک اقدام فساد آلود، ۱۵۵ تن از اعضای خانواده ای رییس این شرکت را بنام خبرنگاران و فعالان حقوق بشر از افغانستان به ابوظبی انتقال داده است.
در حال حاضر صدها خبرنگار و خانواده‌های آن‌ها در افغانستان گیر مانده اند و هیچ راهی برای نجات و فرار ندارند.حالا زمان آن فرا رسیده است که نهادها و تشکل های خبرنگاری دریک اقدام عاجل و سریع ، خبرنگاران را که در افغانستان گیر مانده اند نجات دهند و جلو فساد و سو استفاده از نام آنها را بیگیرند.
خبرنگاران یکی از آسیب پذیر ترین اقشار اجتماعی در افغانستان است و در صورتیکه جان آنها نجات داده نشود، ممکن است در آینده نزدیک با انتقام طالبان مواجه شوند. هر چند طالبان در ظاهر وانمود می‌کنند که جان خبرنگاران در خطر نیست و کسی از آنها انتقام نخواهد گرفت ولی رفتار طالبان طور دیگری است. رفتار طالبان نشان می‌دهد که این گروه از هیچ تلاشی برای انتقام گیری دریغ نمی‌کند و در زمان مناسب از خبر نگاران انتقام خواهد گرفت.
موج از انفجارها و هدف قرار دادن خبرنگاران در ماه‌های پیش از سقوط کابل نشان داد که دشمنی طالبان باخبرنگاران روشن و آشکار است و هیچ شک و تردیدی درین مورد وجود ندارد. اینکه تاکنون خبرنگاران با انتقام طالبان مواجه نشده اند، حضور ده‌ها خبرنگار خارجی در کابل است. در صورتیکه نظارت خبرنگاران و شبکه‌های خبری جهانی وجود نداشته باشد، موج از انتقام جویی و کشتار خبرنگاران در افغانستان آغاز خواهد شد.طالبان با صراحت گفته اند که خبرنگاران در بیست سال گذشته ترویج کننده‌ای فرهنگ غربی بوده اند. این اظهارات نشان می‌دهد که گروه طالبان هنوز در پی انتقام است و هیچ تغییری در سیاست آنها رونما نشده است.
خبرنگاران در بیست سال گذشته بیشترین تلاش را در راستای تقویت دموکراسی و حمایت از حقوق بشر انجام داده اند و حالا در صف اول انتقام قرار دارند. جامعه جهانی بخصوص نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران در کشورهای مختلف باید به موقع اقدام کنند و نگذارند که مدافعان واقعی ارزش‌های انسان در افغانستان قربانی شوند.حالا زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه‌های بین‌المللی خبرنگاران مانند گزارش‌گران بدون مرز و سایر نهادهای مدافع خبرنگاران زمینه را برای انتقال خبرنگاران به کشورهای امن فراهم سازند در غیر آن خبرنگاران در افغانستان قربانی خواهند شد .
هر چند در هفته‌های پس از سقوط کابل بدست طالبان، رسانه های بین المللی گزارش دادند که مدافعان حقوق بشر از افغانستان نجات داده شده اند اما واقعیت این است که در صدی بزرگی کسانیکه از فرودگاه کابل موفق به فرار شدند ، وابسته گان قطعه صفر یک امنیت ملی بودند و در یک روند فساد آلود ، نظامیان قطعه خانواده و خویشاوندان خودرا بنام فعالان مدنی و خبرنگار از افغانستان خارج کردند. در حالا حاضر صدها خبرنگار در افغانستان گیر مانده اند و باید راه برای نجات آنها جستجو شود.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : سفیر نیوز