سفیر: همزمان با خان باختن سومین فرد مشکوک به ویروس کرونا؛ مسوولان ریاست صحت ولایت بلخ گفته‌اند که در صورت بلندرفتن شمار مبتلایان به ویروس کرونا، این ولایت قرنطین خواهد شد. شریف‌یار، ﻣﺴووﻝ اﻣﺮاﺽ ﺳﺎﺭی ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺻﺤﺖ ﺑﻠﺦ می‌گوید، به‌منظور پیش‌گیری و کنترول ویروس کرونا در این ولایت، تدابیر جدیی را روی دست گرفته‌اند. شریف‌یار […]

سفیر: همزمان با خان باختن سومین فرد مشکوک به ویروس کرونا؛ مسوولان ریاست صحت ولایت بلخ گفته‌اند که در صورت بلندرفتن شمار مبتلایان به ویروس کرونا، این ولایت قرنطین خواهد شد.

شریف‌یار، ﻣﺴووﻝ اﻣﺮاﺽ ﺳﺎﺭی ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺻﺤﺖ ﺑﻠﺦ می‌گوید، به‌منظور پیش‌گیری و کنترول ویروس کرونا در این ولایت، تدابیر جدیی را روی دست گرفته‌اند. شریف‌یار گفت: برای پیش‌گیری و کنترول این ویروس، ۳۰۰ بستر را برای بیماران مبتلا به کرونا در این ولایت تدارک دیده‌اند.

به گفتۀ او، شماری از جوانان در این ولایت خودخواسته برای مردم آگاهی‌دهی می‌کنند. تاکنون ۸۴ رویداد مثبت کرونا در کشور به ثبت رسیده که از این میان سه تن جان باخته‌اند.

سخنگوی وزارت صحت نیز گفته است که ویروس کرونا وارد مرحلۀ گردش اجتماعی شده و آمار مبتلایان رو به افزایش است. شماری از داکتران می‌گویند: شهروندان کشور باید در برابر این ویروس جدی باشند و تلاش کنند تا در خانه‌هایشان باشند. مسوولان صحی در هرات می‌گویند، یک زن ۵۰ ساله که نشانه‌های ویروس کرونا در او دیده شده بود، در شفاخانۀ تجرید و تداویی بیماران کووید ۱۹ در این ولایت جان باخته است.

دکتر عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزه‌یی هرات گفت، آزمایش کرونای این زن هنوز زیر بررسی قرار دارد و تا ۲۴ ساعت دیگر مشخص خواهد شد. او می‌افزاید که بمیاری نفس‌تنگی و کلیه نیز داشته است.

این سومین تلفات بیماری کرونا در کشور است. پیش از این یک زن در هرات و یک مرد در بلخ در نتیجۀ ویروس کرونا، جان باخته‌اند. در این حال مسوو لان محلی ولایت پنجشیر از ثبت دو رویداد مشکوک ویروس کرونا در این ولایت خبر می‌دهند.

محمدمنصور عنابی، سخنگوی والی پنجشیر می‌گوید، این دو تن حدود ده روز پیش از ایران به این ولایت برگشتند و اکنون نشانه‌های ویروس کرونا در وجود آنها دیده شده است.

به گفتۀ او، هنگامی که این افراد از ایران به این ولایت آمده بودند، هنگام معاینه در ورودی این ولایت هیچ‌گونه نشانه‌های این ویروس را نداشتند، اما اکنون این نشانه‌ها آشکار شده‌اند. تاکنون ۸۴ تن به شمول ۴ نظامی ناتو در افغانستان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

وزارت صحت عامه امروز (پنج‌شنبه، ۷ حمل) اعلام کرد که از مجموع ۸۰ شهروند کشور مبتلا به ویروس کرونا، ۲۸ تن آنان پیشینۀ سفر به ایران و چین را ندارند و این ویروس از فردی در جامعه به آنان سرایت کرده است.

دکتر فدامحمد پیکان، معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامه در نشستی خبری می‌گوید، بیشترین رقم افرادی که ویروس کرونا را از جامعه گرفته‌اند، از ولایت هرات گزارش شده است.

 

  • نویسنده : احمد مصدق
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر