(ریدیو لیبرتی) دیده بان حقوق بشر با نشر نامه‌ی گفته است که گروه طالبان از زمان به دست گرفتن کنترل افغانستان در ماه آگست، محدودیت های گسترده ای را برای رسانه ها و آزادی بیان وضع کرده است. در اواخر سپتمبر، دولت به رهبری طالبان لیستی از قوانین را برای ژورنالیست های افغان معرفی کرد […]

(ریدیو لیبرتی)
دیده بان حقوق بشر با نشر نامه‌ی گفته است که گروه طالبان از زمان به دست گرفتن کنترل افغانستان در ماه آگست، محدودیت های گسترده ای را برای رسانه ها و آزادی بیان وضع کرده است.
در اواخر سپتمبر، دولت به رهبری طالبان لیستی از قوانین را برای ژورنالیست های افغان معرفی کرد که به گفته منتقدان، راه را برای سانسور و آزار و اذیت باز می کند.
پاتریشیا گاسمن مدیر دیده بان حقوق بشر در آسیا در اول اکتبر در بیانیه ای گفت: “علیرغم وعده های طالبان به رسانه هایی که به ارزش های اسلامی احترام می گذارند، قوانین جدید آزادی رسانه ها را در کشور خفه می کند.
او افزود: “مقررات طالبان آنقدر سختگیرانه است که ژورنالیست ها خودسانسوری می‌کنند و می ترسند به زندان بیفتند.
طالبان در زمان به دست گرفتن قدرت گفتند که رسانه های افغانستان آزاد و مستقل باقی خواهند ماند، به شرطی که براساس اصول اسلامی کار کنند و منصف و در خدمت منافع ملی باشند!
به گفته دیده بان حقوق بشر، طالبان خودسرانه ژورنالیست ها را بازداشت کرده و چندین نفر را مورد ضرب و شتم قرار داده اند! اکثر آنها پس از هشدار گرفتن در مورد گزارش خود آزاد شدند، اما برخی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
افغانستان در شاخص آزادی رسانه ها، در فهرست اجنسی ژورنالیست های بدون مرز، در رتبه ۱۲۲ از ۱۸۰ کشور قرار دارد.

  • نویسنده : سمیه غلامی
  • منبع خبر : سفیر نیوز