تسلط ناگهانی طالبان بر افغانستان باعث ایجاد اختلافات قابل توجهی در رده های رهبری این سازمان تروریستی شده است. رایان کراکر دیپلمات ارشد پیشین آمریکایی می گوید دولت بایدن باید در مورد این گروه احتیاط بیشتری داشته باشد. در هفته های اخیر گزارش هایی از اختلافات از جمله درگیری فیزیکی بین جناح های طالبان منتشر […]

تسلط ناگهانی طالبان بر افغانستان باعث ایجاد اختلافات قابل توجهی در رده های رهبری این سازمان تروریستی شده است. رایان کراکر دیپلمات ارشد پیشین آمریکایی می گوید دولت بایدن باید در مورد این گروه احتیاط بیشتری داشته باشد.

در هفته های اخیر گزارش هایی از اختلافات از جمله درگیری فیزیکی بین جناح های طالبان منتشر شده است! یک عنصر عمل گرایانه تر در رهبری طالبان که در مذاکرات بین المللی شرکت داشته است، به دنبال به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک و ادامه کمک های بشردوستانه خارجی است.

این کمک برای اکثر مردم این کشور نجات است. اما گفته می شود که این گروه با جناح تندرو اکثرا پشتون مخالف است.

مایکل کوگلمن تحلیلگر افغانستان و جنوب آسیا از اندیشکده ویلسون، در مقاله اخیر خود برای دویچه وله نوشت چنین تنش هایی می تواند در هفته های آینده تشدید شود، زیرا طالبان تحت فشار شدید قرار دارند، زیرا تلاش می کنند قدرت را تحکیم کنند، مشروعیت داخلی و بین المللی بدست بیاورند و با بحران اقتصادی رو به وخامت مبارزه کنند.

مایکل مک کول عضو مجلس نمایندگان می گوید شاهدی مبنی بر اینکه طالبان روشن فکرتر و ملایم تر شده باشند وجود ندارد. او افزود وقتی به ترکیب رهبری نگاه می کنم، همان بازیگران قدیمی هستند که ارتباط قوی با تروریسم و القاعده دارند.

علیرغم نگرانی های مک کول و دیگر جمهوری خواهان عالی رتبه، دولت بایدن نشانه چندانی مبنی بر اینکه ممکن است طالبان را به عنوان حاکم قانونی افغانستان به رسمیت بشناسد نداده است.

با این وجود دولت بایدن باید به زودی تصمیماتی در مورد نوع رویکرد خود در قبال طالبان اتخاذ کند. کارشناسان هشدار می دهند که افغانستان با بحران احتمالی اقتصادی روبرو است.

آدام سمیت مشاور ارشد پیشین وزارت خزانه داری در سیاست تحریم ها می گوید: “با وجود مشکلات ایجاد شده توسط تحریم های علیه طالبان، من هیچ ملاحظات جدی در مورد حذف این نهاد از لیست تحریم ها نشنیده ام. بنابراین، سیاست تحریم های ایالات متحده باید برای محدود کردن جریانها و منافع طالبان و سایر طرفهای تحریم شده همچنان ادامه داشته باشد.

اما سمیت افزود در هر صورت ضروری است که وزارت خزانه داری توضیح دهد که چه نوع معاملات بشردوستانه و دیگر انواع معاملات بی خطر با افغانستان مجاز است، وگرنه باید منتظر بحران عظیم انسانی باشید.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : سفیر نیوز