جان لوییس، یکی از رهبران جنبش حقوق مدنی سیاهان امریکا صبح امروز به وقت محلی در ۸۰ سالگی درگذشت. لوییس از سال ۱۹۸۷نماینده دموکرات کنگره امریکا از ایالت جورجیا بود. از دسامبر ۲۰۱۹ سرطان پانکراس او تشخیص داده شده بود. لوییس در دهه ۱۹۶۰ میلادی از رهبران دانشجویی حامی جنبش حقوق مدنی سیاهان امریکا بود […]

جان لوییس، یکی از رهبران جنبش حقوق مدنی سیاهان امریکا صبح امروز به وقت محلی در ۸۰ سالگی درگذشت. لوییس از سال ۱۹۸۷نماینده دموکرات کنگره امریکا از ایالت جورجیا بود. از دسامبر ۲۰۱۹ سرطان پانکراس او تشخیص داده شده بود.

لوییس در دهه ۱۹۶۰ میلادی از رهبران دانشجویی حامی جنبش حقوق مدنی سیاهان امریکا بود و نقش مهمی در سازماندهی اعتراضات دانشجویی در حمایت از جنبش برابری خواهی نژادی داشت. انسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در واکنش به مرگ لوییس او را شخصیتی بزرگ و یکی از بزرگ ترین قهرمانان تاریخ امریکا توصیف کرد و گفت: امریکا در فقدان “وجدان کنگره” سوگوار است.

لوییس در سال ۲۰۱۱ از دست باراک اوباما مدال و نشان آزادی دریافت کرده بود. لوییس ۴ سال پیش حضور در مراسم تحلیف دونالد ترامپ را تحریم کرد. ترمپ در واکنش به این اقدام، جان لوییس را مورد حمله قرار داد. لوییس شخصیتی فراجناحی داشت و مورد تکریم دو حزب دموکرات و حتی بسیاری از شخصیت های حزب جمهوریخواه امریکا قرار داشت.