سال‌هاست که میدان هوایی بین المللی کابل دروازه اصلی ورود به افغانستان و یک نماد آرزوی زندگی غیر نظامی و عادی در میان پایگاه های نظامی، طیاره‌های جنگی و زخم های چندین دهه جنگ است. این میدان در جریان بیست سال گذشته جان دوباره گرفته است. اما اکنون این میدان هوایی که برای همه به […]

سال‌هاست که میدان هوایی بین المللی کابل دروازه اصلی ورود به افغانستان و یک نماد آرزوی زندگی غیر نظامی و عادی در میان پایگاه های نظامی، طیاره‌های جنگی و زخم های چندین دهه جنگ است. این میدان در جریان بیست سال گذشته جان دوباره گرفته است.

اما اکنون این میدان هوایی که برای همه به عنوان میدان هوایی بین المللی کابل شناخته می‌شود، به آخرین توقفگاه در کمپین ۲۰ ساله امریکا در افغانستان تبدیل شده است.

اگر ایالات متحده و متحدانش بتوانند توافق با ترکیه به منظور حفظ نیروها برای تامین امنیت فرودگاه را به سرانجام برسانند، جو بایدن رییس جمهور می‌تواند برنامه‌های خود برای حفظ سفارت امریکا و ماموریت های دیپلماتیک از کشورهای متحد را حتی پس از خروج نیروها پیش ببرد.

در غیر این صورت به اعتقاد مقامات ارشد امریکایی و ناتو، عواقب آن می‌تواند قابل توجه باشد. جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت: “امنیت در میدان هوایی کابل به هر شکلی که باشد نه تنها برای ایالات متحده، بلکه برای هر ملتی که قصد دارد حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ کند مهم خواهد بود.

جیمز ستاوریدیس نظامی تقاعدی که به عنوان فرمانده ارشد ناتو خدمت می کرد تصریح کرد: “بدون داشتن فرودگاه امن، توانایی انجام عملیات روزمره سفارت در کشور بزرگی مانند افغانستان که به اندازه تگزاس است، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

برنامه ریزان نظامی و تحلیلگران استخباراتی می گویند که افزایش قدرت گروه طالبان و عقب نشینی برنامه ریزی شده نیروهای نظامی بین المللی به معنای سقوط دولت افغانستان در شش ماه تا دو سال است، در حالیکه مشخص نیست که آیا طالبان می خواهند در صورت تسلط کامل بر افغانستان فرودگاه را به طور کامل تعطیل کنند و این کشور را منزوی کنند.

فراتر از اهمیت استراتژیک این فرودگاه برای حفظ عملیات سفارت و داشتن یک مسیر رفت و آمد برای دیپلمات ها و نیروهای محافظ آنها، این فرودگاه دروازه ای برای کارکنان گروه های کمک بین المللی و سایر سازمان های غیر دولتی و ارائه دهندگان مراقبت های صحی به افغانستان است.

برای جوامع دیپلماتیک، نهادهای امدادی، سازمان های بین المللی و همچنین کشور، ادامه حمایت از خارج از کشور مهم است. یک تیم پنتاگون هفته گذشته در آنکارا با مقامات ترکیه دیدار کرد تا بسیاری از جزئیات سیاسی، مالی و لجستیکی را بررسی کنند.

مقامات امریکایی می گویند ترکیه درخواستی گسترده برای ادامه تامین امنیت در فرودگاه ارائه داده است. مقامات پنتاگون اظهار داشتند که انتظار می رود ترکیه ۶۰۰ تا هزار سرباز برای تامین امنیت فرودگاه فراهم کند.

اگرچه دولت افغانستان از تعهد ترکیه در تامین امنیت فرودگاه استقبال کرده است، بعید به نظر می رسد طالبان پس از خروج امریکایی ها اجازه حضور ترکیه را بدهند. طالبان در بیانیه ای در این ماه اعلام کردند که حضور نیروهای خارجی تحت هر نام و یا توسط هر کشوری در وطن ما برای مردم افغانستان و امارات اسلامی غیرقابل قبول است.

  • نویسنده : مرسل رحمانی