در حالکه فیروزالدین فیروز، وزیر صحت‌ عامه از کمبود بیش از یک میلیون کیت محافظتی و ۵۴ میلیون لیتر مایع ضدعفونی‌کننده خبر می‌دهد شاه حسین مرتضوی، مشاور رییس جمهور گفته است برای مبارزه با ویروس کرونا به عنوان یک تهدید جدی که دامن همه کشورهای جهان را گرفته است؛ افغانستان در این راستا به انسجام […]

در حالکه فیروزالدین فیروز، وزیر صحت‌ عامه از کمبود بیش از یک میلیون کیت محافظتی و ۵۴ میلیون لیتر مایع ضدعفونی‌کننده خبر می‌دهد شاه حسین مرتضوی، مشاور رییس جمهور گفته است برای مبارزه با ویروس کرونا به عنوان یک تهدید جدی که دامن همه کشورهای جهان را گرفته است؛ افغانستان در این راستا به انسجام ملی نیاز دارد.
او گفته است امکانات در همه کشورها متفاوت است. هرکشور به تناسب امکانات خود برای مقابله با کرونا وارد میدان شده اند. افغانستان به رغم مشکلات جنگ و جدال‌های پس از انتخابات در عرصه مبارزه با کرونا تا اکنون با موفقیت عمل کرده است. افغانستان یکی از کشورهای است که در کار مبارزه با ویروس کرونا خوب عمل کرده است و کم‌ترین افراد در افغانستان به این ویروس گرفتار شده است.
آقای مرتضوی گفته است برای نخستین‌بار است که دولت به حیث مرجع اصلی و مسوول وارد عمل شده است. تمام برنامه‌های مهم را مدیریت می‌کند. در گذشته در چنین حالات بیشتر حکومت در حاشیه بوده، انجوها و موسسه‌ها در نیابت از حکومت عمل می‌کردند. انسجام منابع مالی و ظرفیت‌های بشری برای مقابله با کرونا به شکل خوب صورت گرفته است.
بر اساس اظهارات او، به رغم تمام مشکلات که در کشور وجود دارد بیش از ۶ میلیاردافغانی برای این امر اختصاص داده شده است. به تمام والی‌ها و ریاست‌های صحت عامه صلاحیت‌های مشخص تفویض شده است. در همین حال وزیر صحت عامه می‌گوید: با کمبود بودجه و وسائل تخنیکی مواجه است.
مشاور رییس جمهور گفت: انسجام و هماهنگی در مرکز و ولایات به شکل خوب جریان دارد. حد اقل در هفته چند بار کمیته مبارزه علیه کرونا و همچنان نشست‌های متعد از سوی رییس جمهور رهبری می‌شود. کمک به افراد مستحق از سوی شهروندان مسوول به حیث یک فرهنگ عالی انسانی در حال نهادینه شدن است. رسانه‌های کشور نقش برازنده را در آگاهی دادن به مردم داشته اند. این نقش هر روز بهتر و بیشتر می‌شود.
مرتضوی افزوده است سیاسیون کشور به جای خلق فضای کینه و نفرت بهتر است همه را به همدلی و مهربانی فراخوانند. در این وضع که حیات جمعی در معرض خطر است سخن از جدال سیاسی شاید موجه نباشد. ما از این روزهای دشوار عبور با همیاری و باهمی سربلند عبور خواهیم کرد.

در همین حال فیروزالدین فیروز، وزیر صحت‌ عامه می‌گوید که این وزارت در حال حاضر برای مبارزه با ویروس کرونا، به بیش از یک میلیون کیت محافظتی و بیش از ۵۴ میلیون لیتر مایع ضدعفونی‌کننده نیاز دارد که تهیۀ آن از بیرون کشور امکان پذیر نیست. به گفتۀ او، هر چند این وزارت بیش از ۱۰۰ هزار جوره کیت محافظتی را وارد کرده،‌ اما این ابزارها بسنده نیستند.

آقای فیروز امروز پنج‌شنبه، (۲۱ حمل) در نشستی خبری در کابل می‌گوید که این وزارت تلاش دارد تا به کمک تولیدکننده‌گان داخلی یک فابریکۀ تولیدی کیت محافظی را برابر با معیارهای منطقه‌یی در کشور ایجاد کند تا لوازم مورد نیاز در داخل، تهیه شود. به گفتۀ وزیر صحت عامه کار این فابریکۀ تولیدی تا سه روز دیگر آغاز می‌شود و روزانه ۱۰ هزار جوره چپن و ماسک تولید خواهد کرد. این لوازم در اختیار دکتران و افرادی قرار می‌گیرد که با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در تماس‌اند.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر