دولت جو بایدن، رییس جمهور امریکا پروازهای تخلیه از کابل را را به دلیل درخواست سران گروه طالبان برای صندلی در طیاره های پرواز خروج از افغانستان متوقف کرده است. دولت بایدن مدعی شد که قطر از تلاش گروه طالبان برای گرفتن صندلی در پروازهای افغانستان به خارج از کشور راضی نیست. اما گزارش جدید […]

دولت جو بایدن، رییس جمهور امریکا پروازهای تخلیه از کابل را را به دلیل درخواست سران گروه طالبان برای صندلی در طیاره های پرواز خروج از افغانستان متوقف کرده است.

دولت بایدن مدعی شد که قطر از تلاش گروه طالبان برای گرفتن صندلی در پروازهای افغانستان به خارج از کشور راضی نیست. اما گزارش جدید حاکی از آن است که قطر و سران گروه طالبان با این توافق مشکلی ندارند و این مقامات امریکایی هستند که ناراضی هستند.

به گزارش تایمز، طالبان در طیاره های تخلیه برای مخفیانه خارج کردن جنگجویان و حامیان خود به خارج از کشور برای تقویت تلاش های این گروه برای جمع آوری کمک های مالی، صندلی گرفتند. این ادعا همان چیزی است که به گمانه زنی ها در مورد اینکه چرا پروازهای ایالات متحده از افغانستان در اوایل ماه دسمبر متوقف شده است، دامن می زند.

منابع آگاه به روند تخلیه گفتند که طالبان قبلا فهرستی از اسامی منتخب را به وزارت خارجه قطر ارسال کرده بودند که سپس با مقامات امریکایی هماهنگ شد و تنها کسانی که در فهرست نهایی تخلیه‌ شده‌های ایالات متحده بودند اجازه داشتند پروازهای خروج از کابل را سوار شوند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا که اواخر هفته گذشته تعلیق پروازهای تخلیه را تایید کرد، مستقیما در این تلاش دخالت داشت و او همچنین کسی است که اکنون انگشت اتهام را به جای دیگری بر سر توقف پروازهای تخلیه گرفته است. او گفت که این قطر بود که با درخواست طالبان مخالفت کرد.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : تایمز