(ای بی سی نیوز) مقامات طالبان روز چهارشنبه به ارتش آمریکا نسبت به ایجاد پایگاه های جدید در منطقه هشدار داد این در حالیست که پاکستان وعده سپرده است که اجازه فعالیت هیچ نیروی نظامی را در خاک خود نخواهد داد. پاکستان همچنین گفت که حملات طیاره های بدون سرنشین از خاک پاکستان نیز آغاز […]


(ای بی سی نیوز)

مقامات طالبان روز چهارشنبه به ارتش آمریکا نسبت به ایجاد پایگاه های جدید در منطقه هشدار داد این در حالیست که پاکستان وعده سپرده است که اجازه فعالیت هیچ نیروی نظامی را در خاک خود نخواهد داد.

پاکستان همچنین گفت که حملات طیاره های بدون سرنشین از خاک پاکستان نیز آغاز کننده نخواهند بود. این اظهارات در حالی مطرح می شود که ایالات متحده، آخرین نیروهای خود را به تعداد ۲۵۰۰-۳۵۰۰ خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.این هشدار در حالی مطرح شده است که تلاش های بسیاری برای برگزاری نشست ترکیه در روزهای اتی، صورت گرفته است. پاکستان و قطر، طالبان را برای شرکت در نشست ترکیه تحت فشار قرار داده اند. گفتگوهای تحت حمایت سازمان ملل قرار بود ماه گذشته در ترکیه برگزار شود اما طالبان از شرکت در آن خودداری کردند. در همین حال، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان روز سه شنبه به سنای پاکستان گفت که این کشور اجازه نخواهد داد، پایگاه های آمریکایی در خاک این کشور فعالیت کنند. وی گفت: “گذشته را فراموش کنید، اما من می خواهم به پاکستانی ها بگویم که عمران خان تا زمانی که قدرت را در اختیار دارد به هیچ پایگاه امریکایی اجازه فعالیت نخواهد داد.” پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، پاکستان چهار پایگاه هوایی را در اختیار قوای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای کمک به تلاش هایشان در افغانستان برای شکار رهبران القاعده قرار داد. جو بایدن در سخنرانی ماه اپریل خود با اعلام پایان جنگ آمریکا، گفت که واشنگتن، طالبان و دولت افغانستان را به پایبند بودن به تعهدات خود، ملزم خواهد کرد، تا اطمینان حاصل کند که افغانستان دیگر نمی تواند به عنوان محلی برای حمله به این کشور یا علیه متحدانش مورد استفاده قرار گیرد. بایدن گفت: “ما چشم خود را از تهدیدات تروریستی برنخواهیم برداشت.” “ما توانایی های ضد تروریسم و تجهیزات قابل توجه خود را در منطقه سازماندهی خواهیم کرد تا از بروز مجدد تهدیدات تروریستی علیه خود در اینده جلوگیری کنیم.”ایالات متحده به همراه حدود ۷ هزار نیروی ناتو حداکثر تا ۱۱ سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد. در اوایل این هفته، فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه ای گفت که حدود ۲۵٪ از عقب نشینی های خود را انجام داده استایالات متحده علاوه بر انتقال هوایی تجهیزات خود، تجهیزاتی را از طریق آسیای مرکزی و پاکستان نیز به خارج از افغانستان منتقل می کند.طالبان در بیانیه خود نسبت به کشورهای همسایه که اجازه می دهند از قلمرو آن به عنوان یک پایگاه آمریکایی استفاده شود، هشدار داد.

در بیانیه آمده است: “اگر خدای ناخواسته باز هم چنین گامی برداشته می‌شود، این اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی خواهد بود، که طعنه‌ی آن در تاریخ ثبت می‌شود. ملت مسلمان افغانستان در برابر اینگونه اعمال نادرست و تحریک‌کننده خاموش نمی‌نشیند، بلکه مسئولیت ایمانی و تاریخی خود را به گونه‌ای که همواره در طول تاریخ ادا کرده است.