وزارت صحت عراق در نامه‌ای اعلان کرده است که اتباع عراقی مقیم ایران می‌توانند با رعایت شرایط قرنطینه وارد عراق شوند، اما در مقصد، قرنطینه و معاینه می‌شوند. مقصود اسعدی سامانی، رییس انجمن شرکت‌های هوایی ایران گفته است وزیر صحت عراق مبنی بر تعلیق ورود ایرانیان به این کشور، با توجه به عدم صدور ویزاه عراق برای مسافران ایرانی، پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به عراق فقط بابت انتقال اتباع عراقی انجام می‌شود.

سفیر: همزمان با افزایش قربانیان ویروس کرونا در ایران، این کشور با مشکلات جدی مواجه شده است. از صبح امروز عراق صدور ویزه برای ایرانیان را متوقف کرد و پروازهای بین ایران و کویت هم متوقف شده است. از سوی دیگر افغانستان نیز تدابیر ویژه‌ای در مرزهای ایران گرفته شده است.

بر اساس گزارش رسانه های ایرانی، نزدیک به ده تن در ایران از اثر ویروس کرونا تاهنوز جان داده‌اند. رسانه های ایرانی این گزارش را صبح امروز نشر کردند. ایران در دو ماه گذشته شاهد بحران‌های جدی بوده است. از سقوط یک طیاره مسافر بری در این کشور تا افزایش تحریم‌های امریکا؛ حالا ویروس کرونا نیز به مشکلات این کشور افزوده است.

افغانستان مرز طولانی با ایران دارد و با بیشترین حضور افغان‌های مهاجر نیز در این کشور زندگی می‌کنند که رفت و آمد آنان می‌تواند این ویروس را به افغانستان انتقال دهد.

وزارت صحت عراق در نامه‌ای اعلان کرده است که اتباع عراقی مقیم ایران می‌توانند با رعایت شرایط قرنطینه وارد عراق شوند، اما در مقصد، قرنطینه و معاینه می‌شوند. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی ایران گفته است وزیر صحت عراق مبنی بر تعلیق ورود ایرانیان به این کشور، با توجه به عدم صدور ویزای عراق برای مسافران ایرانی، پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به عراق فقط بابت انتقال اتباع عراقی انجام می‌شود.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت:‌ در این راستا پرواز شرکت‌های هواپیمایی به صورت محدود به عراق انجام می‌شود، اما فقط برای انتقال مسافران عراقی و البته مقامات دیپلماتیک است. همچنین طبق نامه وزارت داخله عراق، صدور ویزا فعلا برای ایرانیان متوقف شد.

ممنوعیتی برای پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به عراق صادر نشده است و فقط مسافران ایرانی غیر از مقامات و مسؤولان دیپلماتیک امکان ورود به عراق را ندارند.

این مقام ایرانی همچنین اشاره‌ای به پروازهای افغانستان داشت و گفت: افغانستان هنوز به صورت کتبی به ما بابت تعلیق ورود مسافران ایرانی به این کشور نامه‌ای ارسال نکرده است. اسعدی سامانی اضافه مرد: کشور کویت هم شفاها ممنوعیت پرواز بین ایران وکویت را اعلام کرده است.

تدابیر ویژه افغانستان در مرزهای ایران

وحید مایار، سخنگوی وزارت صحت افغانستان گفت، وزارت صحت ایران دو فوتی ناشی از ویروس کرونا را اعلام کرده و این موضوع موجب شد که ما با حضور مقام‌های وزارت امور داخله، تجارت، هوانوردی، اطلاعات و فرهنگ و وزارت امورخارجه تشکیل جلسه داده و در این مورد بحث و تبادل نظر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد داکتران و افرادی که در هرات، نیمروز و فراه در مرزهای ایران مستقر بودند دو برابر شده و افرادی که از این کشور وارد افغانستان می‌شوند در میدان هوایی و مرزهای زمینی توسط داکتر معاینه دقیق می‌شوند.

مایار گفت: خطر ویروس کرونا در چین نسبت به ایران برای افغانستان کمتر بود چر اکه مردم افغانستان با ایران ارتباط بیشتری دارند و هر روز شماری از افراد از طریق زمین و هوا به ایران رفت و آمد می‌کنند و این موضوع موجب نگرانی شده است.

به گفته مایار یک کمیته ویژه در باره واردات کالا و مواد غذایی از ایران بحث و تبادل نظر خواهند کرد اما تا زمانی که تعداد افراد گرفتار به این ویروس اعلام نشود، ما اقدامی نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت صحت افزود: در روزهای آینده روشن می‌شود که موضوع در ایران تا چه حد جدی است و شاید لازم نشود که بر کالا و مواد غذایی محدودیتی وضع شود زیرا به گفته پزشکان این ویروس تنها بین پنج تا ۱۰ روز زنده می‌ماند.

ویروس کرونا اواخر ماه دسامبر در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در ولایت هوبی چین پدیدار شد و تاکنون افراد زیادی در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تاکنون در کشورهای مختلفی از جمله امریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزیا، کوریا جنوبی، جاپان، کانادا، سویدن، اسپانیا و امارات این بیماری گزارش شده است.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر