بر بنیاد توافق ایالات متحده و گروه طالبان، واشنگتن بر کاهش سربازان امریکایی از حدود ۱۲ هزار به ۸،۶۰۰ تن در افغانستان تا میانۀ ماه جولای توافق کرد. اگر تمامی بخش‌های توافق عملی شود، همۀ نیروهای بین‌المللی، افغانستان را تا میانۀ سال ۲۰۲۱ ترک خواهند کرد.

وزارت امورخارجه گفته است که فردا پنج‌شنبه (۱۹) کابل میزبان نشستِ بین‌المللی تقویت روند صلح در افغانستان خواهد بود. این نشست قرار است از طریق ویدیو کنفرانس با اشتراک نمایندگان ایالات متحده امریکا، ناتو، سازمان ملل‌متحد و اتحادیه اروپا برگزار شود.

بر اساس گفته های مسوولان در وزارت امور خارجه قرار است این نشست با سخنرانی محمد اشرف غنی، رییس جمهور به کارش آغاز نماید. حکومت افغانستان از دو سال به این‌سو روند گفتگوهای صلح با سران گروه طالبان را شدت بخشیده است و تلاش دارد تا افغانستان به صلح واقعی دست پیدا کند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ گفت: “در این نشست روی کاهش خشونت‌ها، تبادل زندانیان، آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس بشر دوستانه برای مبارزۀ مؤثر علیه ویروس کرونا، بحث خواهد شد.” کابل به روز دوشنبه (۱۶ سرطان) نیز به گونۀ مجازی میزبان نشستی در مورد تقویت اجماع منطقه‌ای در بارۀ روند صلح افغانستان بود.

در سومین دور گفت‌گوهای راهبردی از راه دورِ معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین روی کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس بشر دوستانه در افغانستان تأکید شد. گروه طالبان پس از امضای موافقت‌نامۀ آوردن صلح به افغانستان با ایالات متحده در ۲۹ فبروری در قطر، حمله‌های خود بر نیروهای امریکایی را متوقف کردند، اما از حمله بر نیروهای افغان دست نکشیدند.

بر بنیاد توافق ایالات متحده و گروه طالبان، واشنگتن بر کاهش سربازان امریکایی از حدود ۱۲ هزار به ۸،۶۰۰ تن در افغانستان تا میانۀ ماه جولای توافق کرد. اگر تمامی بخش‌های توافق عملی شود، همۀ نیروهای بین‌المللی، افغانستان را تا میانۀ سال ۲۰۲۱ ترک خواهند کرد.

اما مبادلۀ تا ۵ هزار زندانی طالبان در بدل رهایی حدود یک هزار زندانیِ حکومت افغانستان، کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌گوهای بین افغانان از دیگر شرط‌های پیش از خروج این نیروها است که تا کنون به گونۀ کامل تطبیق نشده‌است.

در این کنفرانس نمایندگانی از ۲۰ کشور و سازمان های بین المللی اشتراک داشتند که در جریان ارائه بیانه های شان به وضوح روی اجماع پیرامون روند صلح به رهبری و مالکیت افغانها تاکید نمودند.

بیانیه های اشتراک کننده گان بر آخرین تحولات مرتبط به روند صلح، به خصوص کاهش چشمگیر سطح خشونت ها توسط طالبان، آزاد سازی زندانیان میان طالبان و دولت افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش بس بشردوستانه به منظور گسترش کارزار به هدف مبارزه با شیوع ویروس کرونا در افغانستان تمرکز داشت.

اشتراک کننده گان با اشاره به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سطح بلند خشونت ها و اعلامیه سرمنشی سازمان همکاری های اسلامی، از طالبان خواستند که خشونت‌ها را به شکل چشمگیر آن کاهش داده تا زمینه آغاز هر چه عاجل مذاکرات صلح مساعد گردد.

اشتراک کننده گان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان ها حمایت نموده و خواستار حفظ ارزش ها و دستاوردهای مشترک مردم افغانستان و جامعه بین الملل در دو دهه اخیر شدند.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : هفته نامه سفیر