در شهر هرات، یک مرکز ویژه قرنطین این بیماران ایجاد شده و مرز میان افغانستان و ایران نیز با فیصله شورای امنیت ملی کشور مسدود گردیده است. هم‌چنان ۳۶ تن دیگر که علایم کرونا ندارند اما به شهر قم ایران سفر کرده بودند، در هرات قرنطین شده‌اند.

سفیر: وزارت صحت اعلان کرد که پس از آزمایش طبی سه مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا، یک مورد آن، مثبت بوده است. روز گذشته خبرهای در مورد انتقال ویروس کرونا در ولایت هرات به نشر رسید. وزارت صحت می‌گوید: از سه مورد که نتایج پزیشکی آن به کابل آنتقال کرده بود یک مورد آن مثبت است.

با تائید یک مورد مثبت ویروس کرونا، افغانستان سی‌وسومین کشور جهان است که واقعه مثبت این بیماری در آن به ثبت رسیده است. فیروزالدین فیروز، وزیر صحت، در یک نشست خبری با تأیید یک مورد مثبت ویروس کرونا در هرات، در این ولایت وضعیت اضطرار صحی اعلام کرد.

فردی که در افغانستان مبتلا به ویروس کرونا شده وحید نام دارد و از ولایت هرات در غرب افغانستان است و قبلا به شهر قم ایران، کانون اصلی این ویروس در آن کشور سفر کرده بود. وزیر صحت به مسوولان محلی صحی هرات دستور داده تا از همه امکانات برای مقابله با این ویروس استفاده کنند.

در شهر هرات، یک مرکز ویژه قرنطین این بیماران ایجاد شده و مرز میان افغانستان و ایران نیز با فیصله شورای امنیت ملی کشور مسدود گردیده است. هم‌چنان ۳۶ تن دیگر که علایم کرونا ندارند اما به شهر قم ایران سفر کرده بودند، در هرات قرنطین شده‌اند.

در همین حال عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در غرب افغانستان اعلام کرده که براساس تصمیم شورای امنیت ملی افغانستان مرز اسلام قلعه میان افغانستان و ایران موقتا مسدود است.

او در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که این کار به هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از ایران به افغانستان گرفته شده و از بامداد امروز، دوشنبه (پنجم حوت) مرز زمینی اسلام قلعه بر روی مسافران تا اطلاع بعدی بسته است. والی هرات از شهروندان افغانستان خواسته که برای رفتن به ایران به مرز اسلام قلعه سفر نکنند.

آمار جان باختگان کرونا در ایران به ۱۲ نفر رسید

اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه به نقل از وزیر صحت این کشور اعلام کرد که شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۴۷ نفر و تعداد جان باختگان به ۱۲ نفر رسیده است. پیش از این تا پایان روز یک‌شنبه شمار قربانیان ۸ نفر و مبتلایان به ۴۳ مورد اعلام شده بود.

او با اشاره به سخنان وزیر صحت ایران در جریان جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی این کشور گفت: عامل شیوع کرونا در ایران، افرادی بودند که از مبادی خروجیِ غیرقانونی از پاکستان، افغانستان و چین به ایران آمده‌اند.

چین قربانی اصلی

بر اساس گزارش رسانه ها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰ نفر دیگر در سرزمین اصلی این ویروس در چین به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند که ۱۴۹ نفر از این تعداد ساکن ولایت ووهان بوده اند. به این ترتیب شمار قربانیان این ویروس در این کشور به ۲۵۹۲ نفر رسید.

بر اساس آمارهای رسمی چین دست‌کم ۴۰۹ مورد جدید از ابتلا به این ویروس نیز در این کشور ثبت شده است؛ به این ترتیب شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در چین به ۷۷۱۵۰ نفر رسید. شمار جان باختگان این بیماری در سراسر جهان نیز تا صبح امروز دوشنبه ۲۴ فبروری به ۲۶۱۶ نفر رسید.

ارمنستان مرز خود را با ایران بست

در آخرین واکنش‌ها به تحولات ایران نیز، دولت ارمنستان اعلام کرد مرز زمینی خود را ایران برای مدت دو هفته خواهد بست. این خبر در پایان روز یک‌شنبه از سوی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور اعلام شد. این تصمیم دولت ارمنستان از سوی تیگران آوینیان، معاون نخست‌وزیر نیز در توییتر اعلام شد.

آقای آوینیان در پیام توییتری خود نوشت: بنا به تصمیم دولت ارمنستان، به مدت دو هفته مرزهای هوایی و زمینی با ایران برای مسافران بسته خواهد بود. نیکول پاشینیان همچنین اعلام کرد که از روز دوشنبه کمیسیونی ویژه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ارمنستان کار خود را آغاز خواهد کرد.

در داخل ایران نیز به دنبال پرسش‌های پیش آمده در خصوص نحوۀ درمان این بیماری در ایران، از مردم خواست مستقیما به برای درمان به شفاخانه‌ها نروند.

در تایوان هم یک پدر و پسر ۸۰ و ۵۰ ساله به کرونا مبتلا شدند و بر این اساس تعداد افرادی که در تایوان به این ویروس آلوده شده‌اند به ۲۸ رسید. بر اساس گزارش مقام‌های محلی، این دو مرد اخیرا سفری به چین نداشته‌اند اما داکتران معتقدند احتمالا این ویروس از طریق تماس با یکی از بستگانی که به چین سفر کرده به آنها منتقل شده است.

از سوی دیگر شرکت هواپیمایی کوریایی جنوبی اعلام کرد تا اطلاع ثانوی پروازهای خود را به شهر دائجو در جنوب‌شرق این کشور که از مهمترین مراکز گسترش این ویروس است، لغو می‌کند. با افزوده‌ شدن ۱۶۱ نفر دیگر به بیماران در صبح دوشنبه، شمار کل بیماران کووید-۱۹ در کوریایی جنوبی به ۷۶۳ نفر رسید.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر