پیش از یک قرن تقلا برای به دست آوردن نفت باعث به راه انداختن جنگ‌ها، شکل‌گیری ائتلاف‌های غیرمعمول و منازعات دیپلماتیک زیادی شده است. حالا دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا در حال جنگ بر سر یک منبع ارزشمند دیگر هستند: نیم‌رساناها یا چیپ‌ها یا تراشه‌هایی که به معنای واقعی کلمه کارهای زندگی روزمره ما را راه […]

پیش از یک قرن تقلا برای به دست آوردن نفت باعث به راه انداختن جنگ‌ها، شکل‌گیری ائتلاف‌های غیرمعمول و منازعات دیپلماتیک زیادی شده است. حالا دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا در حال جنگ بر سر یک منبع ارزشمند دیگر هستند: نیم‌رساناها یا چیپ‌ها یا تراشه‌هایی که به معنای واقعی کلمه کارهای زندگی روزمره ما را راه می‌اندازند.

این قطعات کوچک سیلیکون، قلب صنعتی ۵۰۰ میلیارد دالری هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ ارزش آن دو برابر شده باشد. و هر آنکه زنجیره تامین این صنعت را کنترل می‌کند – شبکه درهم‌تنیده‌ای از شرکت‌ها و کشورهای سازنده تراشه‌ها- کلیدی را در دست دارد که او را ابرقدرت بی‌رقیب می‌سازد.

چین می‌خواهد فناوری تولید تراشه‌ها را داشته باشد. به همین دلیل است که امریکا، منشا اصلی این فناوری، می‌خواهد دست چین را از این چرخه کوتاه کند. کریس میلر، نویسنده کتاب جنگ تراشه‌ها و دانشیار دانشگاه تافتس می‌گوید که دو کشور به وضوح درگیر مسابقه تسلیحاتی در آسیا و اقیانوسیه هستند.

اما او اضافه می‌کند که این مسابقه چیزهای بیشتری هم دارد: «[این] هم در بخش‌های سنتی مثل تعداد کشتی‌ها یا موشک‌های تولیدی است هم به طور فزاینده‌ای در قسمت کیفیت الگوریتم‌های هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد که می‌تواند در سیستم‌های نظامی به کار گرفته شود.» در حال حاضر امریکا دارد برنده می‌شود اما جنگی که ایالات متحده بر سر تراشه‌ها با چین شروع کرده، اقتصاد دنیا را از نو شکل می‌دهد.

گوشی‌ آیفون تراشه‌هایی دارد که در امریکا طراحی شده، در تایوان، کره جنوبی و جاپان ساخته شده و در چین مونتاژ شده است. هند که در حال سرمایه‌گذاری در این صنعت است، در آینده می‌تواند نقش بزرگتری در این عرصه ایفا کند. نیم‌رساناها یا نیم‌هادی‌ها در امریکا اختراع و ساخته شدند اما در گذر زمان عمدتا به دلیل مشوق‌های دولتی از جمله دادن کامپوتری تولید، آسیای شرقی به یک مرکز تولید آنها تبدیل شد.

این به واشنگتن اجازه داد تا روابط تجاری و اتحادهای استراتژیکی را در آن بخش از آسیا شکل بدهد که در برابر نفوذ روسیه در طول جنگ سرد آسیب‌پذیر بود. در حال حاضر با نفوذ فزاینده پکن در آسیا و اقیانوسیه، این اتحاد استراتژیک به همان اندازه مفید است. مسابقه برای ساخت بهترین و کارآمدترین تراشه‌ها در جریان است؛ هرچه کوچک‌تر، بهتر. چالش چیست؟ چه تعداد ترانزیستور می‌توان روی کوچک‌ترین ویفر (زیرلایه یا برش) سیلیکونی قرار داد. ترانزیستورها کلیدهای الکتریکی کوچکی هستند که می‌توانند جریان الکتریسیته را قطع و وصل کنند.