در آپریل 2020، پس از سال ها تلاش درون دولتی، اعجاز امین آهنگر – یکی از رهبران مخوف شاخه های منطقه ای داعش در جنوب آسیا – در ولایت قندهار توسط ریاست امنیت ملی افغانستان دستگیر شد. آقای آهنگر، یک تبعه هندی، به دلیل نقشش در فعالیت های تروریستی در کشمیر و افغانستان، از جمله […]

در آپریل 2020، پس از سال ها تلاش درون دولتی، اعجاز امین آهنگر – یکی از رهبران مخوف شاخه های منطقه ای داعش در جنوب آسیا – در ولایت قندهار توسط ریاست امنیت ملی افغانستان دستگیر شد. آقای آهنگر، یک تبعه هندی، به دلیل نقشش در فعالیت های تروریستی در کشمیر و افغانستان، از جمله حمله وحشیانه سال 2020 بالای معبد سیک ها در کابل که منجر به کشته شدن 25 نمازگزار شد، تحت تعقیب بود، اقدامی که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

درست بیش از یک سال بعد، آقای آهنگر دوباره آزاد شد، به لطف یک فرار غیرمنتظره از زندان که توسط طالبان سازماندهی شده بود – تصمیمی که اکنون طالبان مطمئناً از آن پشیمان هستند.

هنگامی که جنگجویان طالبان در سال 2021 در مسیر فتح خود به کابل، ولایت پس از ولایت را تصرف کردند، زندان‌های دولتی را به تصرف خود درآوردند و نه تنها اعضای اسیر صفوف خود را آزاد کردند، بلکه جنایتکاران، زندانیان دیگر گروه های متحد و تروریستان دیگر مانند آقای آهنگر را نیز آزاد کردند.

اما نه او و نه هیچ یک از هزاران شبه نظامی داعش که توسط طالبان آزاد شده بودند، متحدان این گروه نبودند. از زمانی که داعش برای اولین بار در سال 2015 در افغانستان ریشه دوانید، به طور یکسان با دولت افغانستان که اکنون تحت حمایت خارجی قرار گرفته و با طالبان حاکم شده است، مبارزه کرده است. داعش شورشیان مشتاق را از شبه قاره جنوب آسیا که به افغانستان هجوم آورده بودند، استخدام کرده است.

با این حال، این گروه عمدتاً تا قبل از سال 2021 در حاشیه فعالیت های شبه نظامی باقی مانده بود، به دلیل تلاش های جمعی مقامات امنیتی بین المللی و افغانستانی که توانستند آنها را کنترل کنند، اگر نگوییم کاملاً ریشه کن شدند. در آپریل 2017، ارتش ایالات متحده حتی یک حمله هوایی را بر ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، که به کانون فعالیت های داعش تبدیل شده بود، انداخت کرد. تا پایان سال 2020، بیش از 2000 جنگجوی خارجی داعشی در زندان های افغانستان بودند که 3000 تا 4000 نفر دیگر در داخل افغانستان فعالیت می کردند.

همه اینها پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، که خلأ در زیرساخت های امنیتی کشور ایجاد کرد و به ستیزه جویان خارجی اجازه داد دوباره در افغانستان شکوفا شود، به طرز چشمگیری تغییر کرد.

چند روز پس از رهایی آنها در سال 2021، جنگجویان داعشی چندین حمله را انجام دادند از جمله می توان به بمب گذاری انتحاری در فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن حداقل 170 تن از مردم افغانستان گردید، اشاره کرد. همچنین از زمان قدرت گیری طالبان در افغانستان، چندین حمله را علیه حکومت و مردم افغانستان انجام داده ا ند.

جنگ در افغانستان وارد مرحله جدیدی شده است و به نظر می رسد که طالبان از انجام آن، ناتوان است و این خوب نیست!

  • منبع خبر : The Globe and Mail