مقامات چین گفته اند که شی جین‌پینگ، رییس جمهور، هفته آینده برای گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مسکو خواهد رفت.  سخنگوی کرملین هم گفته است که محور مذاکرات دو طرف را «مشارکت جامع و همکاری استراتژیک» تشکیل خواهد داد. این دیدار در حالی انجام می‌شود که چین، که متحد روسیه است، پیشنهادهایی را […]

مقامات چین گفته اند که شی جین‌پینگ، رییس جمهور، هفته آینده برای گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مسکو خواهد رفت.  سخنگوی کرملین هم گفته است که محور مذاکرات دو طرف را «مشارکت جامع و همکاری استراتژیک» تشکیل خواهد داد.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که چین، که متحد روسیه است، پیشنهادهایی را برای پایان دادن به جنگ اوکراین مطرح کرده که با استقبال نه چندان پرشور غرب مواجه شده است.

کشورهای غربی ضمنا به چین در مورد تامین نیازهای تسلیحاتی رسیه هشدار داده‌اند. وزارت خارجه چین گفته است که آقای شی از ۲۰ تا ۲۲ مارچ به دعوت پوتین در روسیه خواهد بود و انتظار می‌رود در طول این دیدار «تعدادی اسناد مهم دوجانبه» بین دو طرف امضا شود.

سخنگوی این وزارتخانه در پیامی در توییتر خود گفت که این سفری «برای دوستی و صلح» است و افزود «چین و روسیه بر اساس اجتناب از ایجاد اتحادیه‌های متعارض، اجتناب از رویارویی و اجتناب از هدف‌ قرار دادن طرف ثالث به ترویج دموکراسی در روابط بین‌الملل متعهد هستند.»

او افزود که چین از «هر موضع مثبت و منصفانه‌ای» در قبال جنگ در اوکراین حمایت خواهد کرد و ««نقشی سازنده در پیشبرد گفتگو برای صلح» بر عهده خواهد گرفت.

ماه گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفت که مایل است با شی جین‌پینگ دیدار و در مورد پیشنهاد چین برای صلح با او گفتگو کند. او گفت: «من واقعا می‌خواهم باور کنم که چین به روسیه سلاح نمی‌دهد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا پیشتر گفته بود چین ارسال سلاح و مهمات به روسیه را در دست بررسی دارد اما دولت چین این اتهام را رد کرد.

رسانه‌های امریکایی روز جمعه گزارش دادند که آقای شی بعد از سفر به روسیه با زلنسکی به صورت مجازی گفتگو خواهد کرد اما این خبر هنوز تایید نشده است.

جیمز لندل، خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی در کی‌یف، می‌گوید که چین تاکنون در برابر تمایل اوکراین برای دیدار بین شی و زلنسکی مقاومت کرده است، هر چند دولت چین روز جمعه تایید کرد که رهبر این کشور هفته آینده به مسکو می‌بود.

دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، گفته است که رییس جمهور این کشور آماده گفتگوی تلفنی با آقای شی است و افزود: «فکر نمی‌کنم چین هنوز به مرحله‌ای رسیده باشد که بخواهد به روسیه اسلحه بدهد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در پاسخ به سوالی در مورد این گزارش که قرار است رهبر اوکراین برای اولین بار از آغاز حمله روسیه به اوکراین با رئیس جمهوری چین صحبت کند، گفت چنین گفتگویی «خیلی خوب خواهد بود.»

جان کربی گفت: «ما از هرگونه تماسی حمایت کرده و خواهیم کرد.» در همین حال، روز گذشته چین کانگ، وزیر خارجه چین، از دولت‌های اوکراین و روسیه خواست تا مذاکرات صلح را «در اسرع وقت» از سر بگیرند.

او در تماس تلفنی به آقای کوله‌با گفت که پکن امیدوار است «همه طرف‌ها آرامش خود را حفظ کنند، خویشتنداری به خرج دهند، مذاکرات صلح را در اسرع وقت از سر بگیرند و به مسیر حل و فصل سیاسی این بحران بازگردند.»

آقای کوله‌با گفته است که با وزیر خارجه چین درباره «اهمیت اصل احترام به تمامیت ارضی» و «فرمول صلح» آقای زلنسکی برای پایان دادن به تجاوز و بازگرداندن صلح عادلانه به اوکراین گفتگو کرده است.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر