رویترز گزارش داد که با ممنوعیت آموزش دختران، ثبت‌نام دختران در مدارس دینی افغانستان به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. منصور مسلم، مدیر یک مدرسه دینی در کابل به این خبرگزاری گفته است که با بسته شدن مکاتب دخترانه، تعداد دختران دانش‌آموز در این مدرسه ۴۰ درصد افزایش یافته است. کارمندان یک مدرسه دینی در قندهار […]

رویترز گزارش داد که با ممنوعیت آموزش دختران، ثبت‌نام دختران در مدارس دینی افغانستان به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. منصور مسلم، مدیر یک مدرسه دینی در کابل به این خبرگزاری گفته است که با بسته شدن مکاتب دخترانه، تعداد دختران دانش‌آموز در این مدرسه ۴۰ درصد افزایش یافته است.

کارمندان یک مدرسه دینی در قندهار نیز به رویترز گفتند که تعداد دانش‌آموزان در این مرکز دینی در سال گذشته دو برابر شده و به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است.

یکی از این دانش‌آموزان به رویترز گفته است: “می‌خواهم تحصیلم را تمام کنم. من می‌خواستم در آینده پزشک شوم، اما اکنون فکر می‌کنم غیرممکن است. اگر به مدرسه بیایید، فقط می‌توانید معلم شوید.” طالبان پارسال دانش‌آموزان دختر را از ورود به مکاتب بالاتر از صنف ششم منع کردند.

این گروه با دستور دیگر در ماه‌های اخیر، مانع ورود دختران و زنان به دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی شدند. گروه طالبان تنها چند روز پس از این تصمیم، طی فرمان دیگری زنان افغانستان را از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کرد.

بسیاری از سازمان‌های امدادی مجبور شدند تا بسیاری از کمک‌های اساسی را در بحبوحه بحران انسانی در افغانستان به حالت تعلیق درآورند. عبدالمتین قانعی، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رویترز گفته است که طالبان مخالف تحصیلات متوسطه و عالی دختران نیست.

او مانند دیگر مقامات طالبان، مواردی چون مشکل شرعی در آموزش مختلط و عدم رعایت حجاب مد نظر طالبان از سوی دختران و نبود همراهی محرم را از دلایل بسته ماندن مکتب‌های دخترانه عنوان کرده است.

این مقام طالبان گفته است که مدرسه‌های دینی برای دختران در هر سنی باز است. افرادی که در ۱۰ ولایت افغانستان با رویترز مصاحبه کرده، گفته‌اند مراجعه دختران به مدارس دینی اغلب به خاطر آموزش، دوست‌یابی و خروج از خانه صورت می‌گیرد.

دولت پیشین افغانستان در ابتدای سال ۲۰۲۱ از ثبت حضور ۵ هزار مدرسه دینی در کشور خبر داد. مطابق با این آمار، در مجموع حدود ۳۸۰ هزار شاگرد در این مدارس ثبت‌نام کرده بودند که حدود ۵۵ هزار تن آنان را زنان تشکیل می‌دادند.

اشلی جکسون، یکی از مدیران مرکز پژوهش درباره گروه‌های مسلح به رویترز گفته است در حالی که مدارس دینی نمی‌تواند جای مکتب رسمی را بگیرد، اما یکی از آخرین راه‌های یادگیری برای دختران و زنان باقی مانده است.

او افزود: «گزینه‌ها برای تحصیل زنان در حال از بین رفتن هستند. بی‌اعتمادی عمیقی نسبت به بخش آموزش رسمی علیرغم شمولیت آموزش‌های دینی در مکاتب وجود دارد.»

چهار مقام طالبان که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به افشای هویتشان نشدند به رویترز گفته‌اند که از آموزش دختران حمایت می‌کنند و دستور ممنوعیت آموزش دختران از سوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر مخفی طالبان و مشاوران نزدیک به او گرفته شده است.

  • نویسنده : نظیفه نذهت
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر