وزیر خارجه آلمان فدرال قبلاً اعلام کرده بود که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های امدادی توسط طالبان باید عواقبی برای آن‌ها داشته باشد و به این خاطر قرار است که کمک‌های بشردوستانه به أفغانستان در بخش‌های معینی تعلیق شوند. براساس اطلاعاتی که خبرگزاری پروتستانت آلمان «ای پی دی» روز سه شنبه از پارلمان فدرال (بوندستاگ) […]

وزیر خارجه آلمان فدرال قبلاً اعلام کرده بود که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های امدادی توسط طالبان باید عواقبی برای آن‌ها داشته باشد و به این خاطر قرار است که کمک‌های بشردوستانه به أفغانستان در بخش‌های معینی تعلیق شوند.

براساس اطلاعاتی که خبرگزاری پروتستانت آلمان «ای پی دی» روز سه شنبه از پارلمان فدرال (بوندستاگ) به دست آورده، قرار است کمک‌های بشردوستانه در بخش‌های معینی به حالت تعلیق درآیند، به صورت مشخص در بخش تامین امنیت غذایی.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان به «ای پی دی» گفت، برای این وزارت بسیار مهم است «که کمک‌های بشردوستانه در بخش‌ها و مناطقی که از ممنوعیت کار زنان متاثر شده اند، نمی‌تواند در همخوانی و مطابقت با قواعد بشردوستانه انسانیت، بی‌طرفی و استقلال انجام شود». به گفته این سخنگو مقام‌های مربوطه در حال حاضر درباره چگونگی فعالیت جامعه بین المللی در افغانستان در آینده در حال مشوره و رایزنی هستند.او افزود که قرار نیست کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان کاملاً به حالت تعلیق درآید.

طالبان حکم ممنوعیت کار زنان را در ماه دسمبر صادر کردند. این گروه بعداً استثناهایی قایل شدند و گفتند که زنان می‌توانند در بخش صحت فعالیت کنند. ممنوعیت کار زنان امدادگر انتقاد شدید جامعه بین المللی را در پی داشت. بسیاری از سازمان‌ها کارشان را تا اطلاع ثانوی تعطیل کردند یا کاهش دادند.

در افغانستان در حال حاضر بحران بشری بی‌سابقه‌ای جریان دارد. بیش از ۲۸ میلیون تن در این کشور ۴۳ میلیونی برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند. بر بنیاد اطلاعات سازمان ملل شش میلیون تن را خطر قحطی تهدید می‌کند.

به این خاطر، گابریلا هاینریش، معاون رئیس جناح پارلمانی حزب سوسیال دموکرات آلمان (اس پی دی) مسئولان را از تعلیق کامل کمک‌ها هشدار داد. او به «ای پی دی» گفت: «متوقف کردن کمک‌های آلمان به زنان و کودکان در محل شدیدا صدمه می‌رساند». هاینریش افزود: «زنان افغان و خانواده‌های شان نباید به خاطر بی‌عدالتی طالبان دوبار مجازات شوند.»

به گفته هاینریش ممنوعیت کار زنان توسط طالبان «بیانگر بی‌اعتنایی اهانت‌آمیز آن‌ها به نیازهای ملت شان است». او افزود: «حتی در حالی که ما آرزو داریم در افغانستان واقعیت سیاسی دیگری وجود داشته باشد، در درجه اول باید به فکر انسان‌هایی باشیم که یکی از بدترین بحران های بشری را در جهان تجربه می‌کنند و نباید آن‌ها را تنها بگذاریم.»

او همزمان خواهان افزایش فشار دیپلوماتیک بر طالبان شد تا بشود آن‌ها را در آینده در کوتاه مدت به استثناهایی در کار زنان و در میان مدت به لغو تصمیم‌های زن ستیزانه وادار کرد.

این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان (اس پی دی) در ادامه خواهان این شد که ممنوعیت اشتغال و آموزش زنان به هر قیمتی که شده لغو شود. او با اشاره به سیاست وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: «معیار هرگونه سیاست خارجی فمینسیتی باید این باشد که زنان در افغانستان به هیچ صورت به حال خود واگذاشته نشوند.»

سویم داگ دیلین، سیاستمدار حزب چپ آلمان در کمیته امور خارجی پارلمان آلمان در پاسخ به سوال «ای پی دی» گفت: «بئربوک، وزیر خارجه آلمان در این جا آگاهانه از گرسنگی به عنوان سلاح بر علیه افغانستان استفاده می‌کند. سیاست خارجی آلمان با این اقدام هم از نظر سیاسی و هم از نظر اخلاقی ماهیت واقعی خود را افشا می‌کند، ظاهراً به نام حقوق زنان.»

سیمونه پات، سخنگوی سازمان کمک به گرسنگان جهان وضعیت در افغانستان را «بسیار شکننده» خواند. او گفت، این کمک‌ها به صورت کامل متوقف نشود. پات با اشاره به تلاش‌های بین المللی برای تاثیرگذاری بر طالبان گفت که باید دید گفتگوهایی که در پس زمینه جریان دارند، چه نتیجه‌ای می‌دهند. ‌

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد چند روز پیش اعلام کرده بود که او در ارتباط با کار زنان افغان در سازمان های بین المللی «پاسخ‌های امیدوارکننده ای» دریافت کرده است. طالبان به او گفته اند که آن‌ها در حال تدوین مقرره‌های جدیدی هستند.