ژانگ جون، سفیر و نمایندهٔ دایمی چین در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت ملل متحد که در مورد وضعیت جاری افغانستان برگزار شده بود، از ادارهٔ گروه طالبان خواست تا امنیت دپلوماتان خارجی را در آن کشور تامین کنند. روچیرا کامبوج، سفیر هند در ملل متحد که ریاست کمیتهٔ ۱۹۸۸ یا کمیتهٔ تعزیرات […]

ژانگ جون، سفیر و نمایندهٔ دایمی چین در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت ملل متحد که در مورد وضعیت جاری افغانستان برگزار شده بود، از ادارهٔ گروه طالبان خواست تا امنیت دپلوماتان خارجی را در آن کشور تامین کنند.

روچیرا کامبوج، سفیر هند در ملل متحد که ریاست کمیتهٔ ۱۹۸۸ یا کمیتهٔ تعزیرات علیه گروه طالبان را نیز بر عهده دارد، در این نشست نگرانی کشورش را از افزایش تولید مواد مخدر و فعالیت‌های تروریستی از جمله شبکهٔ القاعده شاخهٔ خراسان داعش بیان کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) طی نشستی وضعیت جاری در افغانستان را با حضور اعضای دایمی این شورا به بررسی گرفت. مارتین گریفتیس، معاون ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست صحبت می‌کرد، وضعیت جاری در افغانستان را بی‌ نهایت وخیم توصیف کرد، وضعیتی که به گفتهٔ او،‌ میلیون‌ها شهروند این کشور در فقر و گرسنگی به سر می‌برند.

آقای گریفتیس گفت:‌ “نود و هفت در صد افغان‌ها در فقر زندگی می‌کنند؛ دو-سوم حصهٔ جمعیت به خاطر بقای شان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. بیست میلیون نفوس با گرسنگی حاد مواجه اند؛‌ نیم جمعیت نیاز به دسترسی عاجل به آب پاک و بهداشت دارند. یک عشاریه یک میلیون دختران نوجوان از رفتن به مکتب منع شده اند.”

گریفتیس همچنین گفت که نزدیک به هفت میلیون شهروندان افغانستان در کشورهای همسایه به سر می‌برند و ۳.۴ میلیون افغان دیگر در داخل کشورشان آواره اند. او افزود که در پهلوی منازعهٔ طولانی مدت، فقر مفرط و رکود اقتصادی، افغانستان از سه سال به اینسو، با مشکلات اقلیمی و خشکسالی نیز مواجه بوده است که این خود موجب آواردگی مردم،‌ شیوع امراض و مرگ شهروندان این کشور شده است. به گفتهٔ او،‌ سرمای شدید زمستان مشکل دیگری است که افغان‌ها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.

  • نویسنده : نظیفه نذهت
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر