واشنگتن پست با اشاره به درگیری‌های اخیر بین طالبان و نظامیان پاکستان در اسپین‌ بولدک، می‌گوید که دوستی پاکستان با طالبان در معرض فروپاشی قرار گرفته است. این روزنامه امریکایی در مقاله‌ای تحلیلی گفته زمان آن رسیده که پاکستان بپذیرد سیاست‌هایش در قبال افغانستان شکست خورده است. بیش از یک سال است که گروه طالبان مدیریت […]

واشنگتن پست با اشاره به درگیری‌های اخیر بین طالبان و نظامیان پاکستان در اسپین‌ بولدک، می‌گوید که دوستی پاکستان با طالبان در معرض فروپاشی قرار گرفته است. این روزنامه امریکایی در مقاله‌ای تحلیلی گفته زمان آن رسیده که پاکستان بپذیرد سیاست‌هایش در قبال افغانستان شکست خورده است.

بیش از یک سال است که گروه طالبان مدیریت افغانستان را به دست دارند و تاهنوز این گروه را هیچ کشوری بخصوص پاکستان آن را به رسمیت نشاخته اند. نشریه ایروایشیا رویو با اشاره به روابط پاکستان با طالبان افغانستان مطلبی را منتشر کرده تحت عنوان “درز‌های در حال ظهور بین پاکستان و طالبان افغانستان.”

در بخشی از این مطلب، به مقولۀ معروفی اشاره شده که می‌گویند در سیاست دوست و دشمن دایمی وجود نداشته، فقط منافع دایمی وجود دارد. به قول عام سیاست پدر و مادر ندارد.

نویسنده با استناد به همین مقوله نوشته است که سیاستمداران، به ویژه حاکمان یک کشور، پیامدهای درازمدت سیاست هایی را که دنبال می‌کنند، ارزیابی کرده و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند.

ایروایشیا رویو می‌افزاید، افزایش اخیر حملات تروریستی در پاکستان نشان می‌دهد که حکومت و نهادهای امنیتی این کشور در محاسبه‌ای پیامدهای حمایت مستقیم یا غیرمستقیم خود از طالبان افغانستان ناکام مانده اند. این تهدید‌ها پس از آن تشدید یافته که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در نوامبر ۲۰۲۱ پایان آتش‌بس توافق شده با اسلام آباد را اعلام کرد.

در ادامۀ مطلب آمده که شورشیان در سرتاسر جهان توانسته اند از ارتباطات و حمایت‌های فراملی برای بقا و جلب حمایت استفاده کنند. تحریک طالبان پاکستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. حکومت پاکستان که در مورد تأثیرات موضع ملیگرایانه طالبان و آزمون هایی را که پس از تصرف دوبارۀ کابل توسط طالبان با آن مواجه خواهند شد، توصیه هایی داخلی و خارجی را نادیده گرفت، به نظر می‌رسد که مرتکب یک اشتباه ستراتیژیک شده است.

ایروایشیا رویو می‌نویسد، پاکستان از خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ میلادی خوشحال نه، اما از برکناری حکومت اشرف غنی در کابل مسرور بود، ولی شادی در اسلام آباد به خاطر پیروزی طالبان در افغانستان زیاد طول نکشید. آنطوری که انتظار می‌رفت، طالبان افغان پس از بازگشت به قدرت، روی منافع خود تمرکز کردند که با محاسبات امنیتی عاجل پاکستان متفاوت بود.

ایروایشیا رویو می افزاید، با توجه به آزمون‌های بزرگی که طالبان در افغانستان با آن روبرو هستند، پیشبینی آینده روابط پاکستان و افغانستان دشوار است، ولی پاکستان به سختی آموخته که باید علیۀ تحریک طالبان پاکستان مبارزه کند.

در همین حال رئیس کمیته امور داخلی سنای پاکستان گفته است که این کشور سخنگوی طالبان در جهان بوده و از آن نمایندگی کرده اما افغانستان همیشه تفنگ خود را علیه پاکستان نشانه گرفته است. فاروق حمید نائیک روز پنجشنبه ۲۴ قوس، در جلسه پارلمانی افزود ایستادن پاکستان کنار افغانستان برایش سودی نداشته است.

  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر