پاکستان در این روزها با تشدید حملات طالبان پاکستانی دست و پنجه نرم می‌کند، کارشناسان هشدار می‌دهند که بی ثباتی سیاسی در این کشور، پایه های حکومت را به لرزه انداخته است. متخصصین معتقدند که تحریک طالبان پاکستان، که آرزوی ایجاد یک امارت اسلامی در منطقه مرزی و در نهایت سرنگونی دولت را در سر دارند. […]

پاکستان در این روزها با تشدید حملات طالبان پاکستانی دست و پنجه نرم می‌کند، کارشناسان هشدار می‌دهند که بی ثباتی سیاسی در این کشور، پایه های حکومت را به لرزه انداخته است. متخصصین معتقدند که تحریک طالبان پاکستان، که آرزوی ایجاد یک امارت اسلامی در منطقه مرزی و در نهایت سرنگونی دولت را در سر دارند.

لوکاس وبر، مسئول نشریه Militant Wire، اظهار داشته است که در نتیجه کنترل مجدد طالبان بر افغانستان در سال گذشته، تحریک طالبان پاکستان آزادی بیشتری برای استفاده از خاک افغانستان برای تقویت شبکه های خود به دست آورده است. او گفت: «سقوط نظام جمهوری در افغانستان و خروج نیروهای امریکایی، تحریک طالبان پاکستان را جسورتر ساخته است.»

در آستانهٔ سفر هیئت بلند پایه پاکستانی به کابل، تحریک طالبان پاکستان اعلام کرد که آتش بس با نیروهای دولتی را پایان می بخشد وحملات خود را ازسر می گیرد. تحریک طالبان پاکستان دریک اعلامیه از همه قومندان خود خواسته است تا حملات شانرا علیه مواضع نیروهای پاکستانی٬ از سرگیرند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که کابل برای پذیرایی از حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان آماده شده است. در این اعلامیه تذکر داده شده است که چون عملیات نیروهای نظامی علیه افراد تحریک طالبان پاکستانی در ولسوالی لکی مروت ولایت بنو و دیگر مناطق جریان دارد، بنا افراد تحریک طالبان نیز حملات خود را در سراسر کشور٬ آغاز می کنند.

اعلامیه افزود که طالبان پاکستانی بارها صبر و تلاش کردند تا پروسه مذاکرات حداقل از سوی آنها تخریب نشود اما اردوی پاکستان و استخبارات٬ به گفتۀ اعلامیه٬ به حملات خود ادامه دادند و اکنون حملات انتقامی طالبان پاکستانی در سراسر کشور آغاز میشود.

طالبان پاکستانی در جوزای سال جاری به میانجیگری طالبان افغان با نمایندگان حکومت پاکستان در کابل مذاکره کردند که در نتیجه یک آتش بس تا مدت نامحدودی به میان آمد. این آتش بس علیرغم چندین برخورد گزارش شده میان طرفین، تا انتشار اعلامیهٔ روز دوشنبه رسما برقرار بود .

  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر