وزارت داخله پاکستان با نشر خبرنامه‌ای از شهروندان کشورهای دیگر به ویژه افغان‌های ساکن در این کشور که ویزه ندارند، خواسته است که تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی پاکستان را ترک کنند؛ بر بنیاد این خبرنامه، افرادی که بیش از یک سال اقامت غیرقانونی در این کشور داشته باشند، در فهرست سیاه این کشور […]

وزارت داخله پاکستان با نشر خبرنامه‌ای از شهروندان کشورهای دیگر به ویژه افغان‌های ساکن در این کشور که ویزه ندارند، خواسته است که تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی پاکستان را ترک کنند؛ بر بنیاد این خبرنامه، افرادی که بیش از یک سال اقامت غیرقانونی در این کشور داشته باشند، در فهرست سیاه این کشور قرار خواهند گرفت.

بر اساس این خبرنامه همچنان حضور بیشتر این افراد به‌گونه غیرقانونی در این کشور، تا سه سال زندان را در پی خواهد داشت. با فرار غنی از افغانستان و به قدرت رسیدن گروه طالبان موج جدید از مهاجرت افغان ها به کشورهای همسایه افزایش یافته است.

مهاجران افغانستان می‌گویند که برای تمدید ویزه‌شان هیچ پاسخی از سوی وزارت داخله پاکستان دریافت نمی‌کنند و به دلیل هراس از بازداشت از سوی پولیس این کشور، مجبور می‌شوند بیش از ۳۰ هزار کلدار پاکستانی را برای تمدید هر ویزه به کمیشن‌کاران بپردازند.

چندی پیش پولیس پاکستان بیش از یک هزار شهروند افغانستان را که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز شامل‌ بودند، از ایالت سند بازداشت کرده بود. این اقدام پولیس پاکستان با واکنش‌های گسترده‌‌ای نیز مواجه شد، اما نتیجه مثبت برای مهاجران افغان در پاکستان برجا نگذاشت.

در همین حال دیده بان حقوق بشر ترکیه را به رفتار غیرانسانی با پناهجویان افغان متهم کرده است. “اوما سینکلر وب” رئیس بخش ترکی سازمان مذکور می‌گوید که پولیس ترکیه پس از جمع آوری پناهجویان افغان در این کشور، آنها را به زور مجبور به امضای اسناد خروج می کند و سپس از خاک ترکیه اخراج می شوند.

پناهجویان افغان از این سازمان شکایت کرده اند که هرگز به آنها فرصت داده نشده است که در ترکیه درخواست پناهندگی کنند. پیش از این مقامات ترکیه گفته بودند که در سال جاری بیش از 50 هزار پناهجوی افغان را به افغانستان فرستاده و از ورود 20 هزار پناهجوی افغان به خاک خود جلوگیری کرده اند. پیشتر یونان ترکیه را به اعزام 80 پناهجوی افغان به این کشور متهم کرده بود.

مقامات ترکیه در این مورد چیزی نگفته اند. در کنار ترکیه، پاکستان و تاجیکستان نیز متهم به بدرفتاری با پناهجویان افغان پس از استقرار مجدد گروه طالبان هستند. با این حال، اداره طالبان مورد انتقاد قرار گرفته است که صدای خود را برای حقوق پناهجویان حداقل به اندازه ای که لازم است بلند نمی کند.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر