ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، گفته است که تشکیل یک «دولت فراگیر متشکل از همه قوم‌ها» در افغانستان در اولویت روسیه و کشورهای منطقه قرار دارد. افغانستان در ماه اگیست 2021 با فرار اشرف غنی به جنگجویان گروه طالبان تسلیم شد و این گروه در امر حکومت داری و  تشکیل دولت ملی ناکام بوده است. پوتین […]

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، گفته است که تشکیل یک «دولت فراگیر متشکل از همه قوم‌ها» در افغانستان در اولویت روسیه و کشورهای منطقه قرار دارد. افغانستان در ماه اگیست 2021 با فرار اشرف غنی به جنگجویان گروه طالبان تسلیم شد و این گروه در امر حکومت داری و  تشکیل دولت ملی ناکام بوده است.

پوتین در نشست سران پیمان امنیت جمعی گفت که خطر نفوذ شبه‌نظامیان سازمان‌های تروریستی بین‌المللی مختلف از افغانستان به قلم‌رو کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی هم‌چنان زیاد است.

نام‌برده در این نشست گفت که کشورش بر این باور است که هماهنگی بیش‌تر در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی درباره تمام جنبه‌های کلیدی مشکل افغانستان یک نیاز است.به گفته او، ادامه کار نزدیک در زمینه کشف به موقع تهدیدات تروریسم، افراط‌گرایی و جنایات مواد مخدر ضروری است.

این در حالی‌ست که با گذشت بیش‌تر از ۱۵ ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری این گروه را به‌رسمیت نشناخته است. تشکیل حکومت فراگیر از شرط‌های جهان مبنی بر به‌رسمیت شناخته‌شدن کشور‌های جهان است.

در همین حال زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین ایالات متحده برای صلح افغانستان که به قدرت رساندن گروه طالبان نقش اساسی را داشت می‌گوید که طالبان اشتباهات جدی چند دهه پیش را تکرار می‌کنند که به گفته‌اش پیامد‌های ناگوار داشته است.

خلیل‌زاد در گفت‌وگو با شبکۀ تلویزیونی تی آر تی ترکیه در این مورد چنین گفته است: “به نظرم طالبان اشتباهاتی جدی می‌کنند. به نظر می‌رسد که آن اشتباهاتی که در چهل سال گذشته در افغانستان دیده ایم بدبختانه تکرار می‌شوند. سرانجام هیچ کسی دیگر این مشکلات را به جزء از خود آن‌ها نمی‌تواند حل کند. یعنی باید به توافق جامع بر سر فورمولی، هر چه که باشد، دست یابند.”

  • نویسنده : علی رضا شریفی
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر