سازمان ملل هشدار داده است که با روی کار آمدن نظام سیاسی طالبانی در افغانستان فراتر از وضعیت فاجعه بار انسانی و حقوق بشری، حالا این کشور «غرق هروئین و تریاک» شده است. افغانستان از چهل سال به این سو بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است و گروه های تروریستی از طریق فروش […]

سازمان ملل هشدار داده است که با روی کار آمدن نظام سیاسی طالبانی در افغانستان فراتر از وضعیت فاجعه بار انسانی و حقوق بشری، حالا این کشور «غرق هروئین و تریاک» شده است. افغانستان از چهل سال به این سو بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است و گروه های تروریستی از طریق فروش مواد مخدر در افغانستان حمایت مالی می شوند.

آقای کروسی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت فراتر از وضعیت فاجعه بار انسانی و حقوق بشری، حالا این کشور «غرق هروئین و تریاک» شده است. در میان بحران اقتصادی، مواد مخدر بزرگترین بخش اقتصاد این کشور شده است.

در گزارش اخیر دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد رشد ۳۲ درصدی سطح زیر کشت تریاک افغانستان را نشان می‌دهد. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در تازه‌ترین گزارش گفته که قیمت‌ تریاک و دیگر انواع مواد مخدر با وجود فرمان ممنوعیت کشت خشخاش توسط رهبر طالبان در ماه اپریل افزایش یافته و محصولات کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ «سودآورترین در سال‌های اخیر» بوده است.

بنا به گزارش تازه، درآمد کشاورزان از فروش تریاک نیز از ۴۲۵ میلیون دالر در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱.۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ رسیده که سه برابر شدن آن را نشان می‌دهد. این مقام سازمان ملل گفت «تهدید ناشی از قاچاق مواد مخدر با تهدید تروریسم، امنیت منطقه‌ای و جهانی مرتبط است.»

  • نویسنده : نظیفه نذهت
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر