مجمع عمومی سازمان ملل در مورد افغانستان قطعنامه‌ای با اتفاق آرا به تصویب کرده است که از گسترش «جرایم سازمان یافته و گروه‌های تروریستی» در این کشور تحت حکومت طالبان ابراز نگرانی شدید کرده است. زابا کروسی، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه زندگی مردم در افغانستان تحت تسلط طالبان را شبیه «آخرالزمان» […]

مجمع عمومی سازمان ملل در مورد افغانستان قطعنامه‌ای با اتفاق آرا به تصویب کرده است که از گسترش «جرایم سازمان یافته و گروه‌های تروریستی» در این کشور تحت حکومت طالبان ابراز نگرانی شدید کرده است.

زابا کروسی، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه زندگی مردم در افغانستان تحت تسلط طالبان را شبیه «آخرالزمان» توصیف کرد. او در جلسه کامل مجمع عمومی در مورد افغانستان که روز پنجشنبه دایر شد، گفت: «جرایم سازمان یافته و سازمان‌های تروریستی بار دیگر در حال رشد‌اند. افغانستان با چالش‌های پیچیده و درهم تنیده‌ای روبه‌روست، طالبان نشان داده که یا قادر نیست یا نمی‌خواهد با این چالش‌ها را حل کند.»

این مقام سازمان ملل از کشورها خواست تا کمبود ۲.۳ میلیاردی بودجه درخواستی ۴.۴ میلیارد دلاری این سازمان را برای کمک به افغانستان متعهد شوند.

پس از بحث‌های نمایندگان کشورها، این قطعنامه با ۱۱۶ رای موافق مجمع عمومی و ۱۰ رای ممتنع از جمله بلاروس، بروندی، چین، کره شمالی، اتیوپی، گینه، نیکاراگوئه، پاکستان، روسیه و زیمبابوه به تصویب رسید.

این مقام سازمان ملل گفت کمک جامعه جهانی به افغانستان را «یک ضرورت اخلاقی و ضرورت عملی» برای «همه‌شمولی و صلح پایدار» خواند. قطعنامه سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از روند فعلی در افغانستان از زمانی که طالبان تسلط پیدا کرده، ابراز کرده است.

در همین حال قطعنامه از طالبان می‌خواهد تمام معاهدات، میثاق‌ها یا کنوانسیون‌های دوجانبه یا چندجانبه را که افغانستان قبلا آن را امضا کرده است، رعایت کرده و به ‌آن کاملا احترام بگذارد.

  • نویسنده : نظیفه نذهت
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر