دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم‌های سازمان ملل متحد (UNODC)، امروز (سه‌شنبه، ۱۰ عقرب) گزارش تازه‌ی خود زیر عنوان «آخرین یافته‌ها و تهدیدهای نوظهور» در باره‌ی کاشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را پخش کرده است. در این گزارش آمده است که در ۲۰۲۱، ۱۷۷ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کاشت خشخاش […]

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم‌های سازمان ملل متحد (UNODC)، امروز (سه‌شنبه، ۱۰ عقرب) گزارش تازه‌ی خود زیر عنوان «آخرین یافته‌ها و تهدیدهای نوظهور» در باره‌ی کاشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را پخش کرده است.

در این گزارش آمده است که در ۲۰۲۱، ۱۷۷ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کاشت خشخاش قرار داشت که در ۲۰۲۲ این رقم به ۲۳۳ هزار هکتار زمین رسیده است و افزایش ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در ۲۰۲۲ کشاورزان در کابل، پایتخت کشور نیز خشخاش کاشته اند؛ اما بیش‌ترین میزان کاشت خشخاش را ولایت جنوبی هلمند به خود اختصاص داده و در یازده‌ ولایت دیگر، کاشت این محصول به صفر رسیده است.

در همین حال، شماری از کشاورزان در ارزگان، می‌گویند که امارت اسلامی مردم را از کاشت خشخاش منع کرده و وعده‌ی توزیع تخم‌های بذری اصلاح‌شده‌ی بدیل را به آن‌ها داده؛ اما تا کنون به دست‌رس آن‌ها قرار نگرفته است.

به گفته‌ی آن‌ها، کشاورزان به دلیل ناداری، ناچار اند در زمین‌های شان خشخاش بکارند. سیف‌الدین، یک تن از کشاورزان در ارزگان، به سلام‌وطندار می‌گوید که امارت اسلامی باید تخم‌های بدیل خشخاش را به آن‌ها توزیع کند.

او می‌افزاید: طالبان مردم را از کشت خشخاش منع کرده است و وعده داده بود که تخم‌های اصلاح‌شده را برای شان توزیع می‌کند؛ اما تا کنون تخم‌های اصلاح‌شده به آن‌ها توزیع نشده و مردم از مجبوری خشخاش کشت می‌کنند.

بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم‌های سازمان ملل متحد، درآمد ناشی از کاشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در ۲۰۲۱، ‌به ۴۲۵ میلیون دالر امریکایی می‌رسید که در ۲۰۲۲ این رقم، به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر افزایش یافته است.

درآمد ۱.۴ میلیارد دالری
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) اعلام کرده که کاشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ در افغانستان افزایش یافته است.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و‌ جرایم سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۱۰ عقرب، در گزارش تازه‌اش زیر عنوان «آخرین یافته‌ها و تهدیدهای نوظهور» در مورد تجارت غیرقانونی تریاک گفته است که خشخاش در افغانستان به‌گونه گسترده کاشت می‌شود.
براساس یافته‌های UNODC، کشت خشخاش در افغانستان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و ساحه کاشت آن به ۲۳۳ هزار هکتار زمین رسیده است.
بربنیاد این‌ گزارش، بخش‌های جنوب غربی افغانستان ۷۳ درصد از کل مساحت کاشت خشخاش را به خود اختصاص داده است و بیشترین محصول از این مناطق جمع‌آوری‌ می‌شود.
در گزارش آمده که یک پنجم مزارع در هلمند به خشخاش اختصاص یافته‌ است. قیمت تریاک در پی اعلام ممنوعیت کاشت خشخاش از سوی طالبان افزایش یافته، طوری که درآمد کشاورزان افغان از فروش تریاک بیش از سه برابر شده و از ۴۲۵ میلیون دالر در سال ۲۰۲۱ به ۱٫۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

  • نویسنده : اسدالله فتحی
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر