رومن آبراموویچ هنگام خرید باشگاه فوتبال چلسی در سال ۲۰۰۳ گفت: “مطمئنم که مردم سه یا چهار روز روی من تمرکز خواهند کرد ولی تمام می‌شود. یادشان خواهد رفت من که هستم و من این را دوست دارم.” با توجه به وقایع چند هفته اخیر، حالا دیگر دشوار است که این میلیاردر روس گمنام بماند. […]

رومن آبراموویچ هنگام خرید باشگاه فوتبال چلسی در سال ۲۰۰۳ گفت: “مطمئنم که مردم سه یا چهار روز روی من تمرکز خواهند کرد ولی تمام می‌شود. یادشان خواهد رفت من که هستم و من این را دوست دارم.” با توجه به وقایع چند هفته اخیر، حالا دیگر دشوار است که این میلیاردر روس گمنام بماند. پس از سال‌ها درخواست برای بررسی دقیق‌تر معاملات آقای آبراموویچ -املاک و مستغلات، آثار هنری و باشگاه چلسی- دولت بریتانیا دارایی‌هایش را مسدود و ورودش را به این کشور ممنوع کرده است.

دولت بریتانیا او را به همدستی با ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین متهم کرده است. از دست رفتن قدر و منزلت کسی که زمانی بر فوتبال باشگاهی انگلیس سیطره یافته و در این راه موافقان و مخالفان خود را پیدا کرده بود، احتمالا با استقبال بعضی روبرو خواهد شد اما رومن آبراموویچ قبلاً بر چالش‌های بزرگی غلبه کرده است، بویژه در اوایل زندگی‌.

رومن آرکادیویچ آبراموویچ در سال ۱۹۶۶ در ساراتوف، در جنوب غرب روسیه، در چند صد کیلومتری مرز با اوکراین، به دنیا آمد. مادرش، ایرینا، در یک سالگی بر اثر عفونت خون درگذشت و پدرش دو سال بعد در محل ساخت یک ساختمان زیر جرثقیل له شد. پس از آن، آقای آبراموویچ را خویشاوندان‌اش بزرگ کردند. مدتی هم در کومی، در شمال غرب روسیه در سوز سرمای زمستان در تنگدستی گذراند.

او در مصاحبه‌ای نادر به گاردین گفت: “راستش نمی‌توانم بگویم دوران کودکی‌ام بد بوده. در کودکی نمی‌توان چیزها را با هم مقایسه کرد: یکی هویج می‌خورد، دومی آب نبات می‌خورد، هر دو طعم خوبی دارند. در کودکی نمی‌شود تفاوت‌‌ها را تشخیص داد.”

او در ۱۶ سالگی مدرسه را رها کرد و به‌عنوان مکانیک مشغول به کار شد و بعد در ارتش سرخ خدمت کرد. پس از آن در مسکو اسباب‌بازی پلاستیکی می‌فروخت. بعد به سراغ عطر و دئودورانت‌ رفت و در زمان میخاییل گورباچف، رهبر شوروی که فضای بیشتری برای کارآفرینی ایجاد کرده بود، ثروت خود را افزایش داد.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به همراه آن از بین رفتن کنترل حکومت بر معادن، ستاره اقبال آقای آبراموویچ در بیست و چند سالگی درخشیدن گرفت.

او در سال ۱۹۹۵ شرکت نفتی سیب‌نِفت را در یک مزایده دستکاری‌شده به قیمت حدود ۲۵۰ میلیون دلار (۱۹۰ میلیون پوند) از چنگ دولت روسیه درآورد. او در سال ۲۰۰۵ این شرکت را به مبلغ ۱۳ میلیارد دلار (۹.۹ میلیارد پوند) دوباره به دولت فروخت.

وکلای آقای آبراموویچ می‌گویند این حرف که او ثروت عظیمش را از راه تخلف به دست آورده هیچ مبنایی ندارد. با این حال، در سال ۲۰۱۲، او در دادگاهی در بریتانیا اعتراف کرد که برای کمک به انجام معامله سیب‌نِفت، رشوه پرداخته است.

او در دهه ۱۹۹۰ درگیر “جنگ‌ آلومینیوم” شد، که در آن الیگارش‌ها- کسانی که ثروت و قدرت سیاسی زیادی پس از فروپاشی شوروی به دست آورده بودند- برای کنترل این صنعت وارد جنگ شدند.

  • منبع خبر : بی بی سی