امریکا از سال ها به این سو با گروه طالبان برای به قدرت آوردن آنان در پاکستان و بعدا در دوحه مذاکرات را آغاز کرده بودند؛ امریکا این گروه را سال گذشته به قدرت رساندند. امریکا دور تازهٔ از مذاکرات را با گروه طالبان آغاز می‌کند، طالبان اما در یک سیاست اعلانی چنین برنامهٔ را […]

امریکا از سال ها به این سو با گروه طالبان برای به قدرت آوردن آنان در پاکستان و بعدا در دوحه مذاکرات را آغاز کرده بودند؛ امریکا این گروه را سال گذشته به قدرت رساندند. امریکا دور تازهٔ از مذاکرات را با گروه طالبان آغاز می‌کند، طالبان اما در یک سیاست اعلانی چنین برنامهٔ را رد کرده و گفته اند که این برنامه را در دستور کار ندارد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، مقامات امریکایی میخواهند با گروه طالبان در مورد یک سلسلۀ از موضوعات گفتگو کنند. امریکا پس از به قدرت رسیدن این گروه گام های برداشته است که حکومت گروه طالبان به جهان به عنوان یک دولت معرفی کند.

پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ یک طیاره بی پیلوت امریکایی در ۳۱ جولای در کابل، ایالات متحده در مورد حضور تروریستان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و حدود سه هفته قبل مذاکراتی بین جانب امریکایی و طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر، انجام شد.

طالبان در مورد گفتگوهای جدید با ایالات متحدۀ امریکا می گویند که در آینده نزدیک برنامه مذاکرات در سطح بالا را ندارند. اما بر اساس برخی گزارش های تایید نشده، یک هیئت به رهبری ملا عبدالغنی بردار معاون رئیس الوزرای طالبان، با جک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا و دیوید کوهن معاون اداره استخبارات مرکزی امریکا(CIA) در شهر دوحه دیدار خواهند کرد.

وزارت امور خارجه طالبان این گزارش ها را بی اساس خوانده است. گفته می شود که نماینده امریکا برای افغانستان در جریان هفته گذشته به کابل آمده و با برخی سران گروه طالبان دیدار کرده است. این دیدار روی محور برنامه های استخباراتی بیشتر متمرکز بوده است.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : سفیر نیوز