توماس نیکلاسن، نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان، روز گذشته در جریان سخن‌رانی‌اش در پارلمان اروپا گفته که در جریان یک سال پسین، حدود ۱.۳ میلیون شهروند افغانستان به کشورهای همسایه رفته و مهاجر شده اند. آقای نیکلاسن، می‌افزاید: «از آگست ۲۰۲۱ تا سپتمبر ۲۰۲۲ از رسیدن ۱.۳ میلیون پناه‌جوی تازه از افغانستان به کشورهای […]

توماس نیکلاسن، نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان، روز گذشته در جریان سخن‌رانی‌اش در پارلمان اروپا گفته که در جریان یک سال پسین، حدود ۱.۳ میلیون شهروند افغانستان به کشورهای همسایه رفته و مهاجر شده اند. آقای نیکلاسن، می‌افزاید: «از آگست ۲۰۲۱ تا سپتمبر ۲۰۲۲ از رسیدن ۱.۳ میلیون پناه‌جوی تازه از افغانستان به کشورهای هم‌جوار گزارش شده است که از این جمله یک میلیون به ایران و ۲۵۰ هزار آن به پاکستان رفته اند.»

نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان، می‌افزاید که این رقم، کم‎‌تر از ارقام واقعی نیست. در همین حال، عبدالمطلب حقانی، سخن‌گوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، به سلام‌وطندار می‌گوید که امارت اسلامی تلاش دارد تا از طریق گفت‌وگو با با مقام‌های کشورهای همسایه، به مشکلات مهاجران افغان رسیدگی کند. آقای حقانی، می‌افزاید که نداشتن مدرک قانونی و اجازه‌نیافتن به آموزش و کار، از مشکلات عمده‌ی مهاجران افغان در کشورهای همسایه است.

پیش از این، وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته بود که در دو هفته‌ی پسین بیش از ۳۰ هزار تن به کشور برگشته اند. این همه در حالی است که نهاد پژوهشی «گالوپ» بر اساس نتایج یک نظرسنجی که دیروز (چهارشنبه، ۴ عقرب) منتشر کرده، سنگاپور را امن‌ترین و افغانستان را ناامن‌ترین کشور جهان معرفی کرده است.

  • نویسنده : اسد الله فتحی
  • منبع خبر : سفیر نیوز