روابط رو به رشد بین هند و گروه طالبان در افغانستان باعث ایجاد موی بینی برای پاکستان شده است که به دلیل نگرانی های امنیتی خود نمی‌خواهد کابل دوستدار دهلی نو را ببیند. طالبان از سوی پاکستان سال ها حمایت شد تا بتواند نظام جمهوری را در کشور از بین ببرد. پس از تسلط گروه […]

روابط رو به رشد بین هند و گروه طالبان در افغانستان باعث ایجاد موی بینی برای پاکستان شده است که به دلیل نگرانی های امنیتی خود نمی‌خواهد کابل دوستدار دهلی نو را ببیند. طالبان از سوی پاکستان سال ها حمایت شد تا بتواند نظام جمهوری را در کشور از بین ببرد.

پس از تسلط گروه طالبان در کابل در 15 اگست 2021 و محرومیت از به رسمیت شناختن گسترده سیاسی، این گروه به دنبال تقویت ارتباطات بین المللی و کسب مشروعیت است. هیئتی از مقامات وزارت خارجه هند در اوایل ماه جون از کابل بازدید کردند و امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان این سفر را “شروع خوبی” در روابط دوجانبه اعلام کرد.

براساس گزارش ها، متقی از هیئت درخواست کرد تا پروژه های هند را از سر بگیرند و سفارت این کشور در افغانستان را بازگشایی کنند. طالبان همچنین مدعی شده اند که هند از باز شدن مرزها و بنادر برای صادرات افغانستان حمایت کرده است، اگرچه هند اهمیت این سفر هیئت را کم اهمیت جلوه داده است.

جدای از اظهارات رسمی، این بازدید قابل توجه به نظر می رسد که نشان دهنده یک چرخش در سیاست ده ها ساله طالبان در مقابل هند است که پیامدهای استراتژیک برای منطقه، به ویژه پاکستان داشته است. درگیر شدن با هند می تواند نشانه ای باشد که نشان می دهد پاکستان دیگر از نفوذ غالب در افغانستان تحت رهبری طالبان برخوردار نیست.

برای هند، گشودن یک خط ارتباطی با طالبان نشانگر تغییر قابل توجهی در سیاست خارجی است. هر گونه نفوذ هند در افغانستان پاکستان را نگران می کند. اسلام آباد پیش از این دهلی نو را متهم کرده است که از خاک افغانستان برای دامن زدن به ناآرامی ها در پاکستان از طریق تحریک طالبان پاکستان (TTP) استفاده می کند که حملات به پاکستان را از داخل افغانستان و همچنین گروه های جدایی طلب بلوچ را که به نظر او از حمایت هند سود می برند، سازماندهی می کند.

اما چرا طالبان با آگاهی از حساسیت‌های پاکستان، علاقه‌ای به برقراری روابط با هند نشان می‌دهند؟ پاسخ ممکن است این باشد که طالبان در زمانی که اختلافات با پاکستان بر سر چندین موضوع، از جمله کنترل مرزها، ایجاد شده است، «کارت هند» را برای فشار بر اسلام آباد نشان می‌دهند.

از دیدگاه هند، کابل دوستدار اسلام آباد، منافع استراتژیک آن در افغانستان را تضعیف خواهد کرد. به نظر می رسد دهلی نو می خواهد از فرصت استفاده کرده و با طالبان شروعی جدید داشته باشد و با این کار منافع یک دشمن قدیمی را بر هم بزند.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز