جوبایدن، رییس جمهور امریکا گفته است که ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده صبح یکشنبه در اقامتگاهش واقع در منطقه شیرپور کابل هدف حمله هواپیمای بدون سرنشین نیروهایی نظامی امریکا قرار گرفت و کشته شد. عملیات برای کشتن رهبر القاعده در قلب کابل مهم‌ترین برنامه امریکا پس از خروج از افغانستان بود. هنوز اعلان نشده که جانشین […]

جوبایدن، رییس جمهور امریکا گفته است که ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده صبح یکشنبه در اقامتگاهش واقع در منطقه شیرپور کابل هدف حمله هواپیمای بدون سرنشین نیروهایی نظامی امریکا قرار گرفت و کشته شد.
عملیات برای کشتن رهبر القاعده در قلب کابل مهم‌ترین برنامه امریکا پس از خروج از افغانستان بود. هنوز اعلان نشده که جانشین وی چه کسی و در کجا خواهد بود و چگونه راه اسامه بن لادن و ایمن الظواهری را ادامه خواهد داد.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید طالبان با پناه دادن به ایمن الظواهری در کابل، توافقنامه ای را که با واشنگتن امضا کرده بودند، نقض کرده است.
بنابر همین توافقنامه، سال گذشته، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند. بر اساس توافقنامه دوحه طالبان وعده داده بود که به شبه‌نظامیان خارجی اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان به عنوان پایگاهی برای طراحی حملات علیه غرب استفاده کنند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد این کشور در عملیاتی ایمن الظواهری رهبر القاعده را در کابل کشته است.
ساعتی پیش از اعلام آقای بایدن، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به کابل را به عنوان نقض اصول بین‌المللی دانست و محکوم کرد.
آقای مجاهد در بیانیه‌ای گفت که طالبان این حمله را «به هر دلیلی که انجام شده باشد» محکوم می‌کند و آن را «نقض آشکار اصول بین‌المللی و موافقتنامه دوحه» می‌داند. خبرنگار بی بی سی در کابل می‌گوید که گمان می‌رود کشته‌شدن ظواهری سوء‌ظن غرب را در این مورد که تا چه حد می‌توان به طالبان اعتماد کرد.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز