القاعده که با ثبات رهبری و تسلط طالبان بر افغانستان تقویت شده است، به نظر می رسد که بار دیگر به عنوان گروه تروریستی برجسته جهان و بزرگترین تهدید درازمدت برای غرب شناخته شود! اطلاعاتی که کشورهای عضو سازمان ملل متحد به اشتراک گذاشته اند و در گزارشی جدید در روز سه شنبه منتشر شده […]

القاعده که با ثبات رهبری و تسلط طالبان بر افغانستان تقویت شده است، به نظر می رسد که بار دیگر به عنوان گروه تروریستی برجسته جهان و بزرگترین تهدید درازمدت برای غرب شناخته شود!

اطلاعاتی که کشورهای عضو سازمان ملل متحد به اشتراک گذاشته اند و در گزارشی جدید در روز سه شنبه منتشر شده است، نشان می دهد که القاعده از درجه ای از آزادی تحت حاکمیت طالبان برخوردار است که به رهبری آن اجازه می دهد بیشتر و راحت تر با افراد وابسته و پیروان ارتباط برقرار کند و نسبت به رقیب خود داعش، گزینهُ جذاب تری باشد!

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، زمینه بین المللی برای القاعده مساعد است که قصد دارد دوباره به عنوان رهبر جهاد جهانی شناخته شود. این گزارش می افزاید: «تبلیغات القاعده اکنون برای رقابت با داعش، به عنوان بازیگر کلیدی در الهام بخشیدن به محیط تهدید بین المللی، بهتر توسعه یافته است!»

این گزارش همچنین نتیجه گیری می کند که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، که مدت ها شایعه شده بود در حال بیماری است یا در حال مرگ است، زنده است و آزادانه با دیگران ارتباط برقرار می کند!

دیوید گارتنشتاین راس، تحلیلگر مبارزه با تروریزم به صدای آمریکا گفت: «کاملا واضح است که ظواهری به طرز شرم آوری دست کم گرفته شده است. القاعده امروز سازمانی قوی تر از زمانی است که ظواهری برای اولین بار کنترل را به دست گرفت!»

تحلیلگران دیگر می گویند که گزارش سازمان ملل، کارآیی بلندمدت استراتژی های ضد تروریزم ایالات متحده و غرب را زیر سوال می برد. کترین زیمرمن، از اینستیتوت امریکن انترپرایز، به صدای آمریکا گفت: «حتی پس از ۲۰ سال، برخی از ارشدترین عوامل القاعده همچنان آزاد هستند و آماده اند تا جهاد را ادامه دهند!»

اما سؤالاتی وجود دارد که چه زمانی و آیا رهبری اصلی القاعده برای حملات مجدد علیه غرب فشار خواهد آورد یا خیر. گزارش سازمان ملل پیش بینی می کند که اگرچه القاعده ممکن است موقعیت بهتری داشته باشد، اما احتمالاً از انجام حملات خارجی خودداری می کند تا باعث دردسر حاکمان طالبان افغانستان نشود و القاعده هنوز توانایی عملیاتی خارجی ندارد!

در مقابل، سازمان‌های استخباراتی کشورهای عضو سازمان ملل، تهدید داعش را فوری می‌دانند، علیرغم مجموعه‌ای از عملیات‌های ایالات متحده و سایرین که رهبری ارشد این گروه را کاهش داده است. داعش که هنوز ۶ تا ۱۰ هزار جنگجو را در سرتاسر سوریه و عراق فرماندهی می کند، به دلیل ساختار غیرمتمرکز و توانایی خود در سازماندهی حملات پیچیده، تهدیدی مقاوم و پایدار باقی می ماند!

  • نویسنده : علی رضا شریفی
  • منبع خبر : آژانس خبری سفیر