سرپرست وزارت مالیه طالبان از کارمندان زن در این اداره خواسته است که به جای خود عضو مرد فامیل‌شان را معرفی کنند تا به کار گماشته شوند. این اقدام چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟ پس از سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان، کارمندان زن وزارت مالیه و دیگر ادارات، خانه نشین شده و معاش […]

سرپرست وزارت مالیه طالبان از کارمندان زن در این اداره خواسته است که به جای خود عضو مرد فامیل‌شان را معرفی کنند تا به کار گماشته شوند. این اقدام چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟

پس از سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان، کارمندان زن وزارت مالیه و دیگر ادارات، خانه نشین شده و معاش اندکی از سوی حکومت طالبان دریافت می‌کنند. در برخی موارد کارمندان زن تنها بخاطر امضا کردن حاضری به اداره مربوطه خواسته می‌شوند.

یک کارمند برحال زن ریاست عواید وزارت مالیه بدون ذکر نامش، به دویچه وله گفت که نزدیک به یک ماه پیش از ریاست عواید با او تماس گرفته شده و برایش گفته شد که بجای خود یک مرد فامیل را به این ریاست معرفی کند، در غیر آن وظیفه را از دست خواهد داد.

این بانو که تا مقطع ماستری تحصیل کرده، تنها سرپرست فامیل خود است. او می‌گوید اگر وظیفه‌اش را از دست بدهد بر زندگی او و سه فرزنداش تاثیر منفی خواهد گذاشت.

او گفت: «من نمی‌خواهم وظیفه‌ام را ازدست بدهم، زحمت زیاد کشیده‌ام، تحصیل کردم و در اینجا کار کردم. اگر وظیفه را از دست بدهم، زندگی من و فرزندانم خراب می‌شود. اگر وظیفه را از دست بدهم مصارف خانه را از کجا در بیاورم.»

در همین حال یک کارمند برحال دیگر در وزارت مالیه نیز که از سالها در این وزارت کار می‌کند، به شرط افشا نشدن نامش به دویچه وله گفت که هرچند به او چیزی گفته نشده، اما می‌گوید طالبان از تعداد زیاد همکاران زن او خواسته شده است که مرد خانواده‌شان را برای اجرای وظیفه معرفی کنند، درغیرآن از وظیفه برکنار خواهند شد. او علاوه می‌کند طالبان به این بهانه تلاش دارند ماموران زن را از وظیفه برکنار کنند.

در همین حال مونسه مبارز، رئیس پیشین ریاست نظارت و پالیسی وزارت مالیه به دویچه وله گفت، از آغاز حاکمیت طالبان تا شش ماه بصورت حضوری وظیفه اجرا نکرده است و در خانه معاش دریافت می‌کرد، اما در ماه‌های اخیر «به بهانه‌های مختلف» حقوق وی را پرداخت نکرده اند تا اینکه سرانجام از وظیفه برکنار شد.

او اظهار میدارد، به تازگی خبر شده است که وزارت مالیه از کارمندان زن خواسته که مرد خانواده را بجای خود، برای اجرای وظیفه معرفی کنند و در غیر آن از وظیفه سبک دوش خواهند شد. مونسه مبارز که حالا برای حقوق زنان مبارزه می‌کند، می‌گوید طالبان با این کار می‌خواهند زنان را از جامعه حذف کنند.

او افزود: «طالبان تنها ماموران زن را برای امضای حاضری اجازه میدهند. آنهم در شرایطی که چندین مردم مسلح در گوشه و کنار ایستاده و حالت نظامی را ایجاد می‌کنند.»

به تازگی وزارت مالیه طالبان با نشر خبرنامه‌ای ظاهرا این خبر را رد کرده اند و اما در بخشی از اعلامیه ذکر شده که شماری مامورین زن در وزارت مالیه از وظیفه سبک دوش شده و به جایی آنان یکی از اعضایی فامیل‌شان را به کار گماشته شده است.

در این اعلامیه بطور واضح ذکر شده است که «تنها به کارمندان طبقه اناث ریاست عمومی عواید وزارت مالیه اختیار داده شده است که بخاطر کاهش فشار کار و پیشبرد سریع کارها، بجای خود یک عضو فامیل‌شان را معرفی کنند تا در پیشبرد امور روزانه این اداره مشکل ایجاد نشود.»

طالبان بجای کارمندان مسلکی، یک عضو خانواده آنان را براساس کدام معیار به کار می‌گمارند؟ سوالی که مسئولان وزارت مالیه طالبان به آن پاسخ ندادند. اما آگاهان این کار طالبان را غیرمسلکی می‌دانند و می‌گویند این کار آنان پیشبرد کار یک اداره را با مشکل روبرو می‌کند.

عبدالوافی نایبزی، یکی از کارشناسان، در این مورد به دویچه وله گفت: «این کار چند ضرر دارد. در اول برای اداره زیان آور است. اهدافی را که اداره تعیین کرده است بدست نمی‌آید. ارایه خدمات به مراجعین به وقت و زمانش صورت نمی‌گیرد. کیفیت کارها پایین می‌آید. میان مراجعین و اداره فاصله ایجاد می‌شود و در نهایت اداره ضرر مالی نیز متقبل می‌شود.»

اکنون در افغانستان تنها معلمین زن و کارمندان زن وزارت صحت عامه می‌توانند به وظیف‌شان بروند، اما طالبان بالای آنان نیز «دستور رعایت حجاب شرعی» را عملی می‌کنند.

طالبان پیش از این گفته بودند که با کار کردن زنان در «چوکات اسلام» مخالفت ندارند و با گذشت زمان به وظایف‌شان برخواهند گشت، اما با نشر خبرهایی از برکناری زنان در وزارت مالیه، نگرانی زنان نیز بیشتر شده است. طالبان گفته اند که در بخش صحت، معارف، میدان‌های هوایی، و ریاست پاسپورت به زنان اجازه داده شده که به کارشان ادامه دهند.

محدودیت‌های تازه علیه زنان در حالی انجام می‌شود که اقتصاد افغانستان به رکود مواجه شده و بیشتر زمنیه‌های کاری از بین رفته است. وضعیت حاکم باعث شده تا شمار زیادی از مردم به ویژه زنان و جوانان افغانستان را ترک کنند.

  • منبع خبر : (دویچه وله)