در حالی که جنگ طولانی در افغانستان برای بسیاری فراموش شده است، مهم است که تلاش ملت سازی را به خاطر آنچه که بود به خاطر بسپاریم: یک شکست مطلق در هر سطح در افغانستان وجود دارد. این جنگ برای مردم افغانستان بار سنگین دارد و نباید از دید جهان فراموش شود. برای سال‌ها، بازرس […]

در حالی که جنگ طولانی در افغانستان برای بسیاری فراموش شده است، مهم است که تلاش ملت سازی را به خاطر آنچه که بود به خاطر بسپاریم: یک شکست مطلق در هر سطح در افغانستان وجود دارد. این جنگ برای مردم افغانستان بار سنگین دارد و نباید از دید جهان فراموش شود.

برای سال‌ها، بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) گزارش‌های قانع‌کننده و جامعی را در مورد آنچه در افغانستان رخ داده ارائه داده است.

شاید مهم‌ترین تلاش‌های سیگار، «اسناد افغانستان» باشد، مجموعه‌ای از مصاحبه‌های سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان با مقامات بلندپایه ایالات متحده که توسط واشنگتن پست در سال ۲۰۱۹ پس از درخواست قانون آزادی اطلاعات به دست آمد و سپس ویرایش و توزیع شد.

آن اسناد اعتراف خصوصی مقامات ایالات متحده را نشان می دهد که جنگ بد پیش می رفت و غیرقابل پیروز شدن بود، حتی با وجود اینکه آنها علناً اعلام می کردند که اوضاع خوب پیش می رود.

سقوط سریع افغانستان به دست گروه طالبان پس از خروج ایالات متحده در سال گذشته، واقعیت تلخی را منعکس کرد که مقامات آمریکایی سال ها قبل آن را درک کرده بودند!

سیگار نشان داد که علیرغم هزینه های فراوان، ایالات متحده نیروی پولیسی فاسد ساخته بود، به گونه ای که ربرخی وستاییان آشکارا دستور طالبان را بر پولیس دولتی ترجیح می دادند.

اینها واقعیت های جنگ در افغانستان و دو دهه تلاش امریکاست. در حالی که عقب نشینی پر هرج و مرج و ناقص بود، رئیس جمهور جو بایدن در نهایت درخواست پایان دادن به نمایش مضحک جنگ در افغانستان را داد.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز