وان برانت سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در تویتی نوشته است که پرداختن مداوم طالبان به “کم‌اهمیت‌ترین” مسایل و نادیده‌گرفتن بحران غذایی، صحت، آموزش و اقتصاد از دیگر چالش فرا راه حکومت طالبان است. هم‌چنین به باور او، اقدامات طالبان باعث “بیگانه‌ساختن” کمک ‌کننده‌ها و جامعه می‌شود که این وضعیت برای طالبان یک معضل است. به […]

وان برانت سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در تویتی نوشته است که پرداختن مداوم طالبان به “کم‌اهمیت‌ترین” مسایل و نادیده‌گرفتن بحران غذایی، صحت، آموزش و اقتصاد از دیگر چالش فرا راه حکومت طالبان است.

هم‌چنین به باور او، اقدامات طالبان باعث “بیگانه‌ساختن” کمک ‌کننده‌ها و جامعه می‌شود که این وضعیت برای طالبان یک معضل است. به نظر می‌رسد که این اظهارات، واکنشی در برابر اجباری‌شدن حجاب زنان است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را فرض و ضروری اعلام کرده و گفته است که بهترین نوع حجاب، پوشیدن چادری است.

در دستورالعمل تازه طالبان که یک نسخه آن به دسترس خبرگزاری های داخلی قرار گرفته آمده است که در صورت رعایت نشدن “صورت و سیرت اسلامی” از سوی استادان، غیرحاضر محسوب می‌شوند.

براساس این دستور، استادان مکلف شده‌اند که دختران را به رعایت حجاب تشویق و توصیه کنند.

در دستور طالبان گفته شده است: “هر استاد و ماموری که ریش می‌تراشد و یا هم دختران بی‌حجاب باشند، توسط محتسبان امر به معروف و نهی از منکر در دروازه دخولی دانشگاه برای‌شان اجازه داخل شدن داده نمی‌شود.”

در این دستور همچنان آمده است: “از بحث‌های لایعنی و غیرمناسب که خلاف اسلام و اصول اکادمیک باشد، جداً خودداری صورت گیرد.”

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز