نزدیک به دو ماه از حمله ارتش روسیه بر اوکراین می گذرد و مسکو بخش های مهم از این کشور را متلاشی کرده است. اوکراین تاهنوز نزدیک به پنج میلیون مهاجر داشته و هزاران سرباز این کشور کشته شده است.

نزدیک به دو ماه از حمله ارتش روسیه بر اوکراین می گذرد و مسکو بخش های مهم از این کشور را متلاشی کرده است. اوکراین تاهنوز نزدیک به پنج میلیون مهاجر داشته و هزاران سرباز این کشور کشته شده است. حمله روسیه بر اوکراین تمام زیر بناهای این کشور را از بین برده است و غرب نیز تاهنوز حمایت که انتظار می رفت از کی اف نکرده است. در آخرین مورد تصاویر جنایات سربازان روسی در شهر بوچا اوکراین اعتراض بین المللی را برانگیخته است. مسکو متهم به کشتن افراد ملکی در این شهر است، اتهامی که کرملین به شدت آن را رد کرده است.

اما به نظر می رسد که ایالات متحده تحت تاثیر این اظهارات قرار نگرفته است، زیرا ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده تکذیب روسیه را بی اساس و بی شرمانه خواند و آن را رد کرد.

پرایس به خبرنگاران گفت که تصاویری که دیده‌اند و گزارش‌هایی که دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که این جنایات عمل یک سرباز سرکش نبوده، بلکه بخشی از یک کمپین گسترده‌تر و نگران‌کننده است.

این تنها مقامات امریکایی نیستند که نسبت به حادثه بوچا ابراز نگرانی کرده اند. دیگر نهادهای بین‌المللی و سران سازمان‌های جهانی نیز نگرانی‌های خود را در مورد این جنایات ابراز کرده‌اند. اما آنها به جای اینکه به نتیجه ای برسند یا پوتین را جنایتکار جنگی اعلام کنند، خواستار تحقیق شدند. سازمان ملل همچنین خواستار تحقیقات مستقل درباره قتل‌های بوچا شد.

بسیاری از کارشناسان تعجب می کنند که رهبری امریکا چگونه چنین خواسته ای دارد، زیرا این ابرقدرت، عضو دیوان کیفری بین المللی نیست. ایده ایجاد چنین دادگاهی بسیار خصمانه است. رهبری امریکا بی شرمانه به دنبال مصونیت برای سربازان خود که متهم به ارتکاب جنایات جنگی در چندین بخش از جهان هستند می باشد. مقامات امریکایی حتی تلاش های دیوان کیفری بین المللی برای تحقیق در مورد جنایات جنگی در افغانستان را محکوم کردند.

ایالات متحده با ایده برگزاری محاکمه کسانی که ممکن است مرتکب جنایات جنگی شده باشند مخالفتی ندارد، اما چرا نباید در هیچ دادگاهی در مورد هدف قرار دادن مراسم عروسی در افغانستان توسط نیروهای امریکایی و ناتو بحث شود؟ وقتی نوبت به مجازات جنایتکاران جنگی و مرتکب جنایات فجیع علیه بشریت می‌شود، غرب همیشه گزینشی عمل می کند.

اگر واشنگتن واقعا علاقه مند به حمایت از حاکمیت قانون در جهان است، پس باید صلاحیت دیوان کیفری بین المللی را به رسمیت بشناسد. رهبری امریکا نباید به دنبال مصونیت سربازان خود باشد که گفته می شود در کره شمالی، ویتنام، عراق، افغانستان و چندین بخش دیگر جهان مرتکب جنایات جنگی شده اند.

قدرت ذاتا متکبرانه است. مهم این است که اگر قدرت‌های جهانی واقعا می‌خواهند دیوان کیفری بین‌المللی و دیگر نهادهای بین‌المللی را موثر کنند، باید از رفتار ریاکارانه خود نسبت به این نهادها دست بکشند. دیوان کیفری بین المللی باید تقویت شود تا نه تنها در مورد جنایات جنگی ادعایی در بوچا تحقیق کند، بلکه این گونه جنایات را در هر جای دیگر جهان نیز بررسی کند. عراق و افغانستان می توانند نقطه شروع باشند. حضور امریکایی ها در افغانستان یکی از موارد است که باید مورد بررسی و پیگرد قانونی قرار گیرید. امیر که امریکا در طول سال های گذشته از آن فرار کرده است.

در طول جنگ در افغانستان از سال ۲۰۰۱–۲۰۲۱ بیش از ۴۷٬۲۴۵ غیرنظامی کشته شدند. علاوه بر آن حدود ۶۶٬۰۰۰ تا ۶۹٬۰۰۰ نفر در ارتش و پولیس افغانستان و بیش از ۵۱٬۰۰۰  جنگجوی گروه طالبان تا آپریل ۲۰۲۱ کشته شده‌اند. به‌طور کلی این جنگ ۱۷۱٬۰۰۰ تا ۱۷۴٬۰۰۰ نفر کشته در افغانستان بر جا گذاشته‌است.

با این حال، این تلفات با توجه به مرگ و میر حساب نشده در پی «بیماری، نداشتن دسترسی به مواد غذایی، آب، زیرساخت، یا دیگر عواقب غیر مستقیم از جنگ» احتمالاً بالاتر است.

پروژهٔ هزینه جنگ تخمین زده‌است که بر اساس یک نسبت غیر مستقیم به مستقیم کشته‌شده‌گان در درگیری‌های معاصر، تعداد کسانی که غیر مستقیم در این جنگ کشته شده‌اند ممکن است به عنوان بیش از ۳۶۰٬۰۰۰ نفر باشد.

در این جنگ که با عنوان «عملیات آزادی بلندمدت» در ۲۰۰۱، با یک کمپین هوایی اولیه آغاز شد، که بلافاصله موجب نگرانی در مورد تلفات غیرنظامیان افغان شده و موجب تظاهرات بین‌المللی شد. افزایش حملات هوایی و تعداد کشته‌شده‌گان غیرنظامی افغان توسط عملیات نظامی خارجی، تنش را بین کشورهای خارجی و دولت افغانستان افزایش داد. خوب است که جنایات در افغانستان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

این جنایات از طرف هر کسی و در هر شرایط که انجام شده باید مورد بررسی قرار گیرد. گروه طالبان در چهار سال اخرین بیشتر قربانی را از مردم؛ دانشجویان دانش آموزان گرفته است. حمله به دانشگاه کابل کورس موعود و مکتب سید الشهدا در غرب کابل یک نمونه این جنایت گروه طالبان است که باید مورد بررسی و پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرد. در غیر آن صورت است که چگونگی موجودیت این دیوان و برنامه های آن بی معنی است. افغانستان مرکز جنایات سازمان یافته است و جهان نباید از کنار آ با چشم بسته بگذرد.

  • نویسنده : بسم الله نادری
  • منبع خبر : اینترنشنال نیوز