تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۰ تریلیون دالر بود که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می داد. اما چنین ایالات متحده قدرتمندی در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد و به مدت ۲۰ سال از طریق جنگ، سیاست و اقتصاد کشور را تحت کنترل داشت، اگرچه […]

تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۰ تریلیون دالر بود که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می داد. اما چنین ایالات متحده قدرتمندی در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد و به مدت ۲۰ سال از طریق جنگ، سیاست و اقتصاد کشور را تحت کنترل داشت، اگرچه افغانستان هزاران مایل از ایالات متحده فاصله دارد، اما سیاستمداران در آن زمان تصمیم گرفتند وارد جنگ شوند و نیرو بفرستند. آمریکا در ۲۰ سال گذشته به افغانستان بسیار آسیب رساند و اقتصاد افغانستان را از کار انداخت.

بر اساس گزارش ها، ایالات متحده ۲.۶ تریلیون دالر برای جنگ در افغانستان هزینه کرده است. اما این پول صلح و توسعه را برای کشور به ارمغان نیاورده است، زیرا بسیاری از آن به برخی از شرکت ها و سیاستمداران ایالات متحده بازگشته است و بسیار کم برای بازسازی افغانستان استفاده شده است.

از زمان خروج نیروهای آمریکایی، افغان ها با مشکلات جدی بشردوستانه مواجه بوده اند. اکنون مردم از خود می پرسند که ایالات متحده چه فایده ای در افغانستان داشته است؟

امین الله احساس، تحلیلگر افغانستان می گوید که ایالات متحده در طول ۲۰ سال حضور خود در افغانستان، در رشد اقتصادی افغانستان، ریشه کنی مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و ​​حمایت از حقوق بشر شکست خورده و حتی اقتصاد افغانستان رو به وخامت گذاشته است. تجارت مواد مخدر و تعداد معتادان به مواد مخدر چند برابر شده است، موارد نقض حقوق بشر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

امین الله احساس می گوید که ماموریت و حضور 20 ساله آمریکا و متحدانش بستری کنونی را برای تمام افغانستان فراهم کرده است. وقتی آمریکایی ها رفتند، اقتصاد افغانستان صفر بود و پولی در بانک ها نبود، وضعیت اقتصادی مردم آنقدر بد بود که الان حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند.

در ۲۰ سال گذشته، برای ایالات متحده رفاه مردم افغانستان و توسعه اقتصادی آن اهمیت چندانی نداشته است، به گفته اشرف غنی درآمد روزانه هر افغان کمتر از دو دالر است، اقتصاد غیرقانونی افغانستان نیز در تحریک قرار داشت و این کشور بزرگترین تامین کننده تریاک در جهان است.

بنا بر گزارش ها، ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ تاکنون بیش از ۱۴۴ میلیارد برای بازسازی افغانستان هزینه کرده است، اما بیشتر آن صرف اجرای طرح های مرتبط با دولت ایالات متحده و شرکت های تجاری خصوصی و سازمان های غیر دولتی شده است. کنگره ایالات متحده SIGAR را برای ارزیابی مشارکت ایالات متحده در بازسازی افغانستان ایجاد کرده است. بر اساس گزارش های SIGAR، فساد گسترده و سوء استفاده از پول در افغانستان وجود داشت.

پروفسور کریستین فیل، استادیار تحقیقات برنامه ریزی امنیتی در دانشگاه جورج تاون، مقاله ای را در مجله سیاست دیپلماتیک منتشر کرد که تخمین زد که سرمایه گذاری دولت ایالات متحده در افغانستان از ۸۰ تا ۹۰ درصد به آمریکا بازگشته است. وزارت دفاع آمریکا از طریق شرکت های خود در افغانستان پول خرج کرده است، اما توسط بازرگانان آمریکایی از افغانستان خارج کرده است و بسیار اندک در افغانستان هزینه شده است.

آمریکا در افغانستان چه کار خوبی کرده است؟ ایالات متحده می خواهد سلطه خود را به عنوان اولین ابرقدرت جهان حفظ کند و به اصطلاح ابرقدرت های این کشور همواره در تلاش برای کسب درآمد بیشتر هستند. افغانستان در حال حاضر اقتصاد صنعتی ندارد و روند بازسازی چالش های زیادی دارد و این نتیجه بد اقدامات ایالات متحده است.

نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند، اما افغان‌ها همچنان بار سنگین جنگ را متحمل خواهند شد. ایالات متحده دارایی های افغانستان را منجمد کرده و افغان ها را در تنگنا قرار داده است. سیاستمداران آمریکایی می دانند که اقدامات آنها فقط باعث افزایش فقر و هرج و مرج در افغانستان و حتی منجر به تروریسم می شود. سوال اینجاست آیا آمریکا واقعا برایتوسعه در افغانستان آمده بود؟

  • نویسنده : ترجمه/ فخریه نادری
  • منبع خبر : (دیلی المسیر)