پاکستان گفته که به گروه طالبان در افغانستان گفته است که تحریک طالبان پاکستان (TTP) را به عنوان یک آزمایش در نظر بگیرند و اگر طالبان در افغانستان به نگرانی های پاکستان در مورد تحریک طالبان پاکستان رسیدگی نکنند، جهان نیز ایمان خود را از دست خواهد داد. مقامات می گویند که اگر گروه طالبان […]

پاکستان گفته که به گروه طالبان در افغانستان گفته است که تحریک طالبان پاکستان (TTP) را به عنوان یک آزمایش در نظر بگیرند و اگر طالبان در افغانستان به نگرانی های پاکستان در مورد تحریک طالبان پاکستان رسیدگی نکنند، جهان نیز ایمان خود را از دست خواهد داد.

مقامات می گویند که اگر گروه طالبان افغانستان نگرانی های پاکستان را برطرف نکنند، به ضرر گروه طالبان تمام خواهد شد چرا که آنها همچنان متعهد به جامعه جهانی به ویژه غرب برای قطع روابط با القاعده و سایر گروه های این چنینی هستند.

اما محققان در پاکستان می گویند که طالبان افغانستان بنا به دلایلی به نظر نمی رسد که هیچ اقدامی علیه تحریک طالبان پاکستان انجام دهند.

طاهر خان، روزنامه نگاری که در روابط افغانستان و پاکستان تخصص دارد، گفت که به احتمال زیاد روابط پاکستان و طالبان افغانستان بر سر تحریک طالبان پاکستان بدتر می شود.

به گفته وی تحریک طالبان پاکستان پس از آتش بس با پاکستان حملات خود را افزایش داده است و در حالی که گفته می شود تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارد، آنها دیگر از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در آنجا نمی ترسند و گزارش هایی وجود دارد که رهبران تحریک طالبان پاکستان از برخی ولایات افغانستان نیز بازدید کرده اند.

وی همچنین گفت که این یک چالش برای طالبان افغانستان است و اقدام علیه طالبان پاکستانی دشوار است، زیرا زمانی که طالبان افغانستان در پاکستان بودند، تحریک طالبان پاکستان از آنها میزبانی می کرد، چگونه طالبان حاکم افغانستان اکنون مهمانان خود را اخراج کنند. ملا عمر موضع مشخصی در مورد اسامه بن لادن داشت، بیست سال جنگ را پذیرفت، اما اسامه بن لادن را به کسی تحویل نداد.

حقنواز خان، خبرنگار واشنگتن پست می گوید که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، گفته می شد که روابط بین طالبان و پاکستان بهبود می یابد، اما پس از آن حملات تحریک طالبان پاکستان از حملات طالبان جدا شد و مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان نیز ناموفق بود.

او گفت که اکنون در افغانستان به دلیل حضور داعش، مقابله با تحریک طالبان پاکستان دشوار است.

طالبان در توافق با آمریکا متعهد شدند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و پس از به قدرت رسیدن بار ها این تعهد را تکرار کردند.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : د نیوز