حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه اخیر خود مسئولیت ورود گروه طالبان به کابل را بر عهده گرفته و گفته است که گروه طالبان به درخواست او وارد کابل شده و قدرت را به دست گرفته اند. رئیس جمهور سابق در این مصاحبه از محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان انتقاد کرد […]

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه اخیر خود مسئولیت ورود گروه طالبان به کابل را بر عهده گرفته و گفته است که گروه طالبان به درخواست او وارد کابل شده و قدرت را به دست گرفته اند. رئیس جمهور سابق در این مصاحبه از محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان انتقاد کرد که به طور ناگهانی از افغانستان خارج شد و طرح انتقال به طالبان را تخریب کرد.

گروه طالبان در ۱۵ ماه اگست و پس از فرار غنی احمدزی از افغانستان وارد کابل شدند و قدرت را در اختیار گرفتند. طالبان چهار ماه است که در افغانستان قدرت را بدست گرفته اند و تمام شیرازه نظام کشور ازهم پاشیده است.

آقای کرزی تلاش کرده است تا به قدرت رسیدن طالبان و مشروعیت آن را توجیه کند. رئیس جمهور کرزی به آسوشیتدپرس گفت که او و عبدالله در ۱۴ اگست با اشرف غنی رئیس جمهور پیشین دیدار کردند و توافق کردند که به قطر سفر کنند تا در مورد توافق تقسیم قدرت با طالبان گفتگو کنند.

او همچنین گفت که در ۱۵ اگست هنگامی که با بسم الله محمدی وزیر دفاع اشرف غنی تماس گرفت تا بپرسد که آیا دولت بر سر کار است یا خیر، محمدی به او گفت که با او کابل را ترک خواهد کرد.

رئیس جمهور اسبق در عین حال گفت که طالبان برای مشروعیت باید لویه جرگه برگذار کنند. طالبان به خواسته های مکرر کرزی را تاهنوز قبول نکردند.

  • نویسنده : نظیف نزهت
  • منبع خبر : سفیر نیوز