توماس ویست، نماینده ویژه امریکا گفته است شرایط بحرانی افغانستان را درک میکنند و میداند که مردم با شرایط اقتصادی سختی دست و پنجه نرم میکنند ولی با این وجود نمی تواند دارایی های افغانستان را آزاد کند و گروه طالبان را به رسمیت بشناسد تا زمانی که شرایط آنها را قبول نکنند‌. امریکا در […]

توماس ویست، نماینده ویژه امریکا گفته است شرایط بحرانی افغانستان را درک میکنند و میداند که مردم با شرایط اقتصادی سختی دست و پنجه نرم میکنند ولی با این وجود نمی تواند دارایی های افغانستان را آزاد کند و گروه طالبان را به رسمیت بشناسد تا زمانی که شرایط آنها را قبول نکنند‌.

امریکا در حالی با وجود بحران انسانی از نگهداشتن دارایی های افغانستان صحبت می کند که سازمان ملل بحران انسانی در افغانستان را نگران کننده توصیف کرده است. دو رقیب سیاسی امریکا نیز بارها تاکید کردند که دارایی های افغانستان از سوی امریکا باید آزاد شود. چین و روسیه بارها از امریکا و کشورهای جهان خواسته اند که برای مردم افغانستان باید کمک کنند. اما تاهنوز امریکا به این خواست ها توجه نکرده است.

امریکا پس از فرار غنی احمدزی از افغانستان تلاش دارد تا فشار های بیشتری را بر حکومت گروه طالبان وارد نماید. اما این گروه تاهنوز بر فشارهای امریکا و کشور های جهان تن نداده است.

بیشترین اثر این تحریم‌ها بر روی سیستم بانکی افغانستان بوده که سازمان ملل اظهار نگرانی کرده که در صورت عدم کمک به سیستم بانکی افغانستان در مدت شش ماه این سیستم سقوط خواهد کرد. چند روز پیش امرالله صالح معاون رییس جمهور فراری افغانستان از ورشکسته کی بانک های افغانستان خبر داده بود. اما بانک مرکزی حکومت گروه طالبان این اظهارات را بی اساس خوانده بود.

گرچه امریکا گفته بود که برای عدم فروپاشی نظام بانکی افغانستان به این بانک ها طوری پول تزریق میکند که به گروه طالبان سود نرسد، ولی هنوز این کار انجام نگرفته است.

امریکا برای به رسمیت شناختن گروه طالبان شروطی را مطرح کرده که مهمترین آنها ایجاد حکومت همه شمول، مبارزه با تروریزم، حقوق بشر و زنان است. طالبان تاهنوز به هیج پیش شرط امریکا پاسخ مثبت نداده و در اخرین مورد گفته اند که طالبان به کشورهای خارجی نیازی ندارند.

طالبان حکومت خود را همه شمول خوانده و زنان را از ادارت بیکار کرده. تاهنوز در چوکات حکومت گروه طالبان غیر از پشتون ها هیج قومی دیگر حضور ندارد.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : سفیر نیوز