سه روز بعد از سفر رئیس جمهوری فرانسه به عربستان و دیدارش با محمد بن سلمان، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که یکی از مأموران سعودی که به قتل جمال خاشقجی متهم شده، هنگامی که قصد بازگشت به کشورش را داشته در فرودگاه بازداشت شده است. صبح روز‌شنبه ۷ دسامبر، خالد العتیبی، ۳۳ ساله، توسط مأموران […]

سه روز بعد از سفر رئیس جمهوری فرانسه به عربستان و دیدارش با محمد بن سلمان، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که یکی از مأموران سعودی که به قتل جمال خاشقجی متهم شده، هنگامی که قصد بازگشت به کشورش را داشته در فرودگاه بازداشت شده است.

صبح روز‌شنبه ۷ دسامبر، خالد العتیبی، ۳۳ ساله، توسط مأموران پلیس مرزی فرانسه در فرودگاه بین‌المللی شارل دوگل (حومۀ پاریس) بازداشت شد. وی می‌خواست به مقصد ریاض پرواز کند.

منابع قضایی به خبرگزاری فرانسه گفتند که این بازداشت با اتکاء به یک حکم جلب بین‌المللی که توسط ترکیه صادر شده، صورت گرفته است. قرار است که وی فردا – چهارشنبه – به دادسرای عمومی پاریس تحویل داده شود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در دوم اکتبر سال ۲٠۱٨، در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. جسد وی که قطعه‌قطعه شده بود، هیچگاه پیدا نشد.

قاتلان وی، گروهی بودند که از عربستان اعزام شده بودند. ریاض محاکمه‌ای نیز برای متهمان به راه انداخت که بیشتر با هدف تبرئه کردن مقامات بلندپایۀ سعودی برگزار شد. در این وقایع، از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به عنوان آمر اصلی قتل نام برده شده است. اما از نظر دولت عربستان، قتل توسط یک گروه از “مأموران خودسر” انجام شده. در پایان محاکمه، پنج نفر به اعدام و سه نفر به زندان محکوم شدند، اما در مرحلۀ بعد احکام اعدام به زندان تخفیف یافت.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز