یک رسانه امریکایی به نقل از مقامات مدرسه حقانیه پاکستان گزارش داده است که آموزگاران این مدرسه از این‌که شاگردان‌شان حاکمان فعلی افغانستان هستند، احساس غرور می‌کنند. به باور مقامات مدرسه حقانیه، طالبان اشتباهات دهه ۹۰ را در افغانستان تکرار نخواهند کرد. راشدالحق سامی، معاون مدرسه حقانیه در پاکستان روز پنج‌شنبه، چهارم قوس، در گفت‌وگویی […]

یک رسانه امریکایی به نقل از مقامات مدرسه حقانیه پاکستان گزارش داده است که آموزگاران این مدرسه از این‌که شاگردان‌شان حاکمان فعلی افغانستان هستند، احساس غرور می‌کنند.

به باور مقامات مدرسه حقانیه، طالبان اشتباهات دهه ۹۰ را در افغانستان تکرار نخواهند کرد. راشدالحق سامی، معاون مدرسه حقانیه در پاکستان روز پنج‌شنبه، چهارم قوس، در گفت‌وگویی با روزنامه نیویارک تایمز گفته است که از حضور شاگردان‌شان در منصب‌های بلند حکومت سرپرست طالبان افتخار می‌کنند.

او با اشاره به شناخته شدن حقوق زنان و حق آموزش و کار دختران و زنان، گفته است که طالبان با ورودشان به کابل، ثابت کردند که مانند گذشته اشتباه نمی‌کنند.

مدیران مدرسه حقانیه افزوده‌اند که وزیران عدلیه و آب و برق، تعدادی از والیان، فرماندهان نظامی و قاضیان در افغانستان نیز از حوزه علمیه حقانیه فارغ شده‌اند.

سامی به نیویورک تایمز گفته است: «ما احساس غرور می‌کنیم که دانش‌آموزان ما در افغانستان ابتدا اتحاد جماهیر شوروی را شکستند و اکنون امریکا را بیرون کردند. این یک افتخار برای مدرسه است که فارغ التحصیلان آن اکنون وزیر هستند و مناصب بالایی در حکومت طالبان دارند.»

مدرسه دارالعلوم حقانیه، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مدارس علمیه پاکستان است. شماری زیادی از رهبران طالبان در این مدرسه درس خوانده‌اند و ساختمان این مدرسه نیز به کمک مالی دولت پاکستان ساخته شده است.

گفتنی است که عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱.۶ میلیون دالر برای بازسازی این مدرسه کمک کرده بود.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز