مسعود اندرابی وزیر داخله حکومت پیشین افغانستان گفته است که مقامات پاکستانی به سران گروه طالبان را برای تشکیل یک دولت ائتلافی با رئیس جمهور سابق حامدکرزی و داکتر عبدالله عبدالله همکاری کنند. به باور او این برنامه تحت فشار اسلام آباد قرار در آینده اجرایی شود. پس از معامله اشرف غنی با شبکه حقانی […]

مسعود اندرابی وزیر داخله حکومت پیشین افغانستان گفته است که مقامات پاکستانی به سران گروه طالبان را برای تشکیل یک دولت ائتلافی با رئیس جمهور سابق حامدکرزی و داکتر عبدالله عبدالله همکاری کنند. به باور او این برنامه تحت فشار اسلام آباد قرار در آینده اجرایی شود.

پس از معامله اشرف غنی با شبکه حقانی و فرار او از افغانستان اسلام آباد سه ماه تلاش کرد تا جامعه جهانی و کشورهای منطقه را قناعت دهد تا گروه طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسند.

اندرابی گفته است که مقامات پاکستانی در سفر اخیر هیئت گروه طالبان به رهبری مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه این گروه به اسلام آباد بالای این موضوع تاکید کرده اند.

اسلام آباد تلاش دارد تا سرمایه گذاری این کشور روی شبکه حقانی و گروه طالبان در طول بیست سال گذشته حیف نشود و بتواند حکومت دل خوا خودش را در کابل به ارگ مستقر کند.

وزیر پیشین حکومت افغانستان همچنین گفت که فعالیت های قومی و اقتدارگرایانه طالبان کارساز نخواهد بود. اشاره او به بحث داغ فیض الله جلال، استاد دانشگاه کابل و داکتر نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان بوده است.

در روزهای اخیر گزارش شده است که حامدکرزی و داکتر عبدالله توسط گروه طالبان در کابل بازداشت خانگی شدند و اجازه سفر به خارج از کشور را ندارند.

یک منبع نزدیک به داکتر عبدالله این موضوع را به دویچه وله تایید کرده است. این منبع گفته است که داکتر عبدالله با مشکلات جدی مالی نیز مواجه است.

در همین حال حامدکرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان که پیش از این در کنفرانس های مختلف در منطقه حضور فیزیکی داشت، اکنون در برخی کنفرانس ها در کابل به صورت آنلاین سخنرانی می کند. کرزی و عبدالله نه به اظهارات مسعود اندرابی و نه به گزارش دویچه وله پاسخی نداده اند.

  • نویسنده : فرشته ابراهیمی
  • منبع خبر : سفیر نیوز