رحمت الله نبیل، رئیس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان در مصاحبه اخیر با نشریه فارین پالیسی گفت که گروه طالبان از زمان کنترل افغانستان بین بد و بدتر گرفتار شده اند و متحدان منطقه ای آن ها در حال بازی دادن آن ها هستند. به گفته نبیل، زمانی که گروه طالبان برای اولین بار به […]

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان در مصاحبه اخیر با نشریه فارین پالیسی گفت که گروه طالبان از زمان کنترل افغانستان بین بد و بدتر گرفتار شده اند و متحدان منطقه ای آن ها در حال بازی دادن آن ها هستند.

به گفته نبیل، زمانی که گروه طالبان برای اولین بار به قدرت رسیدند او در کابل بود و دید که مردم از طالبان استقبال کردند و ملا محمد عمر را یک رهبر کاریزماتیک می دیدند.

وی افزود: در آن زمان طالبان به عنوان فرشتگان نجات دیده می شدند زیرا افغانستان را از جنگ داخلی و هرج و مرج نجات دادند، اما اکنون وضعیت برعکس است، طالبان پس از یک نظام انحصاری و فاسد به قدرت رسیده اند.

به گفته نبیل، اکنون که بحران اقتصادی و انسانی به اوج خود رسیده است، زمستان خونین نزدیک است و طالبان با نسل جدیدی روبرو هستند که ۶۵ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند و تا ۳۰ سال سن دارند.

به گفته رئیس پیشین امنیت ملی، طالبان بر خلاف بسیاری از کارمندان سابق امنیت ملی اکنون نه رهبر کاریزماتیکی مانند ملا عمر، نه موقعیت واحد و نه نقطه تعاملی با مردم دارند. در مقابل، مانند بسیاری از پرسونل سابق امنیت ملی، بسیاری در حال برنامه ریزی برای پیوستن به گروه داعش هستند که داعش نیز از آنها استقبال می کند.

نبیل افزود که رهبران طالبان قبلاً زنان کارمند در دولت و تکنوکرات‌های افغان را به مبارزان خود به عنوان کافر معرفی می‌کردند، اما اکنون نمی‌توانند خود را اداره کنند و اگر از آن کافران برای ایجاد یک سیستم استفاده شود، جنگجویان آنها از آن ها رویگردان می‌شوند.

رحمت الله نبیل همچنین گفت ایران، روسیه، پاکستان و چین با این وضعیت از طالبان حمایت نخواهند کرد. به گفته رئیس پیشین امنیت ملی، ایران اکنون به دلیل تصرف قدرت به صورت انحصاری و عدم تشکیل حکومت همه شمول توسط طالبان، به این گروه هشدار داده است.

نبیل در مورد روسیه گفت که از یک طرف ازبکستان را به همکاری با گروه طالبان در پروژه های اقتصادی تشویق می کند، اما از طرف دیگر تاجیکستان را مرکز مقاومت در برابر طالبان قرار داده و یک بازی دوگانه انجام می دهد.

رئیس پیشین امنیت ملی نیز تحلیل مشابهی از چین دارد. او گفت که چین امیدوار بود که طالبان را از شر شبه نظامیان اویغور خلاص کند، اما اکنون مشخص شده است که طالبان نتوانسته این گروه را در خاک افغانستان کنترل کند.

رحمت الله نبیل همچنین به اختلافات داخلی طالبان و نقش پاکستان در این میان اشاره کرد و گفت که سراج الدین حقانی، معاون گروه طالبان و رهبر شبکه حقانی، وزارتخانه ها، گمرکات، میدان های هوایی، ریاست پاسپورت را از آن خود کرده است.

وی وزارت دفاعی را که به یعقوب مجاهد پسر ملا عمر داده شده را ضعیف توصیف کرد و گفت که به دلیل جنگ نکردن افغانستان با هیچ کشور خارجی، ۶۰ تا ۷۰ هزار سرباز به این وزارت جذب خواهند شد.

او معتقد است که پاکستان نیز به تقویت و حمایت از شبکه حقانی در میان طالبان توجه زیادی دارد و می خواهد آن را در سیستم تکنوکرات های طرفدار پاکستان قرار دهد، اما به نظر می رسد که طالبان در این زمینه با او موافق نیستند.

این سیاستمدار افغان همچنین گفت که پاکستان به شدت نگران سقوط طالبان است و معتقد است که سرمایه گذاری پنج ساله اش در این گروه به هدر خواهد رفت.

به گفته نبیل، در عین حال، طالبان فاقد حمایت بین المللی، منطقه ای و داخلی و همچنین بی ثباتی اقتصادی، عدم درک حکومتداری و خطر جدی مقاومت در برابر زنان و نسل جوان هستند.

با توجه به همه اینها، او به این نتیجه رسیده است که طالبان هیچ تغییر اساسی نکرده است. طالبان در این مورد تاهنوز اظهار نظر نکرده اند.

  • نویسنده : سمیه غلامی
  • منبع خبر : سفیر نیوز