ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، نتایج سفرهای حکومت به تعدادی از کشورها را با رسانه ها به اشتراک گذاشت. مجاهد گفت که مقامات امارت اسلامی شبانه روز با کشورهای مختلف جهان در تماس هستند تا فضای اعتماد و اطمینان بین امارت اسلامی و کشورهای جهان ایجاد شود. مجاهد افزود […]

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، نتایج سفرهای حکومت به تعدادی از کشورها را با رسانه ها به اشتراک گذاشت. مجاهد گفت که مقامات امارت اسلامی شبانه روز با کشورهای مختلف جهان در تماس هستند تا فضای اعتماد و اطمینان بین امارت اسلامی و کشورهای جهان ایجاد شود.

مجاهد افزود که امنیت در سرتاسر کشور با استثنائات اندک تامین شده است و ادارات آنها سخت تلاش می کنند تا امنیت و رشد اقتصادی را تضمین کنند. وی گفت که در سه روز گذشته، هیئت های امارت اسلامی طالبان از ایران، قطر، ازبکستان، مسکو و دیگر کشورها دیدن کرده اند که نتایج خوبی داشته است.

مجاهد گفت: مذاکراتی با ایران در مورد رفت و آمد افغان ها، مسائل ترانزیتی و تعامل بیشتر صورت گرفت که این کشور وعده همکاری بیشتر را به آنها داده است. هیئتی از امارت اسلامی طالبان نیز از قطر، کشوری که کمک ها، همکاری ها و روابط این کشور با افغانستان بسیار حائز اهمیت است، دیدن کرد.

به گفته مجاهد در سفر هیأت طالبان به ازبکستان، دو طرف در مورد امنیت مرزها، کاهش تعرفه های گمرکی و ارائه تسهیلات بیشتر به تجار در زمینه ترانزیت، بحث و تبادل نظر کردند و این سفر نتایج خوبی داشت. بخشی از هزینه برق و تمدید مابقی مدت وام و قول همکاری در پروژه راه آهن که ارزش اقتصادی زیادی برای کشور دارد، داده است.

سخنگوی طالبان همچنین به سفر هیأت شان به مسکو اشاره کرد و گفت که نشست مسکو بر سه موضوع کلیدی تمرکز داشت: حفظ امنیت کنونی افغانستان، آزادسازی پول های مسدود شده مردم افغانستان و حمایت از نظام جدید افغانستان و تقویت روابط با کشورهای دیگر.

وی گفت: موضوع باز شدن مرز بر روی مردم و تجار با پاکستانی ها در میان گذاشته شده و این مسائل تا حدودی حل شده و به زودی برخی دیگر نیز حل خواهد شد.

مجاهد از نتیجه دیدار هیأت طالبان با وزیر خارجه چین در قطر قدردانی کرد و گفت که این کشور در صادرات میوه های خشک با افغانستان همکاری می کند.

ذبیح الله مجاهد دیدار هیأت امارت اسلامی با سفرای ۱۴ کشور اروپایی از جمله آمریکا در قطر را یک نشست مهم سیاسی دانست و گفت که طالبان خواستار همکاری سیاسی شده و وعده تعامل داده است.

ذبیح الله مجاهد در مورد پروژه تاپی توضیحاتی ارائه کرد و گفت که به زودی کار روی این پروژه مهم آغاز می شود و در کنار دیگر مزایای اقتصادی، زمینه اشتغال مستمر برای ۱۲ هزار نفر فراهم می شود.

  • نویسنده : صدیقه رسا
  • منبع خبر : سفیر نیوز